Kliimaseadmed autos suvel: kuidas tagada nende tõhus toimimine?
|Mõned soojad suveilmad on Eestis juba olnud, kuid lootus on siiski, et neid on veel mitmeid tulemas. Kuumade ilmadega otsitakse ikka jahedamat kosutust, mistõttu autoga sõites vahel lihtsalt akende lahti tegemisest ei piisa. Seetõttu on üha enam populaarsemaks saanud kliimaseadmete kasutamine suvel kuumade ilmadega autoga sõites. Kuidas aga tagada nende tõhus toimimine ning mida teha rikete märkamise korral?
Tänapäeval on autod niivõrd uuendusliku tehnoloogiaga, et enamikul on olemas konditsioneer või uhke kliimaseade. Vaatame üle, millised on head soovitused kliimaseadet kasutada ning selle eest hoolt kanda, et auto kuuma ilmaga jahedat leevendust pakkuda saaks.
Mis on kliimaseade ja kuidas seda kasutada?
Auto kliimaseade on selline kliimaseade, mille osadeks on kompressor, kondensaatorid, drosseldavad elemendid, aurustid, ventilaatorid ja vajalikud jahutuselemendid. Kliimaseadet kasutatakse sõidukis oleva temperatuuri ja niiskuse reguleerimiseks.
Kliimaseadme kasutamisel on mõistlik järgida erinevaid nõuandeid, kuna ebatõhus seadme kasutamine võib ka viia erinevate tervisehädadeni nagu näiteks külmetus. Tihtipeale lülitatakse konditsioneer sisse alles siis, kui autos on väga kuumaks läinud. Tegelikkuses aga on soovitav hoida konditsioneeri regulaarselt kasutuses ning kasutada seda ka mõnevõrra jahedamate ilmadega. See on vajalik sel põhjusel, et automaatika saab reguleerida jahuti tööd vastavalt erinevatele välisolusele ning tagab, et kõik vajalikud liikuvad osad saaksid hoida end liikuvuses.
Autoeksperdi nipid ja nõuanded on igati väärt üle vaatamist ja lugemist, kuna sealt võib leida nii mõndagi kasulikku, mida varem ei teadnud.
Milliseid kliimaseadme rikkeid tuleks kohe parandada?
Probleemid kliimaseadmega tekivad enamasti aja jooksul, mistõttu on piisavalt aega neid märgata ning nendele vastavalt reageerida. Küll aga tuleks silmas pidada, et kui ikka ventilatsiooniavad tekitavad hirmsat heli justkui kõlarid, ragisevad ja plärisevad, siis tasuks kiiremas korras pöörduda tehniku poole. Vaatame aga üle peamised mured ja probleemid, mis võivad kliimaseadmega tekkida.
Halb lõhn
Konditsioneer on loomulikult hea seade, kuid iga hea asjaga käivad kaasas ka mõned mitte nii head küljed. Nimelt on konditsioneer suurepäraseks koduks erinevatele bakteritele, mikroorganismidele ja seentele. Seda sel põhjusel, et konditsioneeri sees on mõnusalt niiske ja pime, kus need kõik saavad endale mõnusa elu sisse seada ja paljunema hakata. Eriti juhtub seda siis, kui pikemat aega pole konditsioneeri kasutatud, näiteks talveperioodil.
Seetõttu, kui lõpuks konditsioneer sisse lülitada ning on tunda, et auto salongi tuleb halba lõhna, on mõistlik minna autoga hooldusesse ning lasta konditsioneer ära puhastada. Vastasel juhul konditsioneeri edasi kasutades hingatakse neid mikroorganisme endale sisse ning võivad tekkida mitmed terviseprobleemid.
Niiskus
Kliimaseadme üheks ülesandeks on eemaldada õhust liigne niiskus. Sealjuures aga niiskus ei tohi minna väljaspoolt kliimaseadet mehhanismi sisse. Kui see aga juhtub, siis paraku ei suuda kliimaseade enam õhku jahutada ning on mõistlik lasta remonditöökojas kliimaseade üle vaadata ning ära parandada. Mõnikord tuleb ka hoopis uue vastu välja vahetada.
Kondensaator on ummistunud
Kondensaatori sisse võib ajapikku sattuda tolm ja mustus, see aga mõjutab negatiivselt kliimaseadme tööd. Sellisel puhul on mõistlik esmalt kasutada selleks ettenähtud kiiresti aurustuvat puhastusvahendit. Kui see aga tulemust ei anna, siis paraku tuleb vigane kondensaator välja vahetada.
Külmaaine tase on madal
Selge on see, et külmaaine on vajalik õhukonditsioneeri töötamiseks ning kuigi tegemist on justkui kinnise süsteemiga, võib ka seal rikkeid ja lekkeid esineda. Külmaaine tase väheneb iga aastaga ning seda enamasti talvel, kuna just siis on erinevad tihendid tavapärasest kuivemad ja hapramad. Mõnikord aga võib leket põhjustada ka oksüdeerunud kondensaator või mõni pisike toru.
Madal külmaaine tase aga ei tähenda, et peaks kohe uue konditsioneeri soetama. Tegelikkuses on seda taset üsna lihtne tõsta, kuid selleks kasutatakse spetsiaalset aparaati, mistõttu igaüks ise kodus seda teha ei saa. Taaskord on aeg minna remonditöökoja poole ning sealt abi saada.
Mehaanilised rikked esinevad samuti
Kliimaseade koosneb erinevatest suurematest ja väiksemates mehaanilistest osadest. See aga tähendab, et mõni neist võib katki minna või esineda nendega seonduvalt tehnilisi rikkeid. Siinkohal ei ole aga teha muud kui minna töökotta neid välja vahetama. Oluline on kulunud või katkised osad ära vahetada, et hiljem ei tekiks konditsioneeriga suuremaid probleeme.
Kuidas tagada kliimaseadme tõhus toimimine?
Selge on see, et kõik, mis liigub ja töötab, see ka kulub. Täpselt samamoodi on ka kliimaseadmega. Ei saa eelada, et see kestab igavesti. Isegi, kui kliimaseadmega justkui ei esine probleeme, mis oleksid märkimisväärsed, on siiski mõistlik aeg-ajalt käia ka kliimaseadet hooldamas. Seda peamiselt seetõttu, et hästi hooldatud masinavärk töötab pikemalt ja efektiivsemalt.
Hoolduses puhastatakse kliimaseadet, mis on oluline nii seadme töö efektiivsuse kui selle eluea suhtes, aga mitte ainult. Nimelt on see oluline ka autos olevate reisijate seisukohast, sest puhta kliimaseadme ja filtritega on väiksem oht, et bakterid ja seened seal elama hakkavad. Seetõttu on hoolduses käimine oluline ka enda tervise seisukohalt. Keegi ei sooviks ju saada autost külmetust või mõnda hingamisteede haigust.
Kliimaseadme tõhusa toimimise tagamiseks on mõistlik käia sellega regulaarselt hoolduses. Kliimaseade koosneb mitmetest pisikestest osadest ning nad kõik mõjutavad üksteist. Seetõttu, kui üks osa on katki minemas, siis mõjutab see suuresti ka teisi. Lisaks on oluline vahetada ka auto salongifiltrit regulaarselt, kuna see mõjutab oluliselt jahutussüsteemi tööd. Neil kõikidel põhjustel, ei ole vaja karta hooldusesse minekut, kuna see on täiesti normaalne osa konditsioneeri elueast.
Teabeallikad: