Tasuta ühistransport ka Lääne-Virumaale!

Kotka_2013 (2)

Kui Tallinna Linnavalitsus tuli kaks aastat tagasi välja tõeliselt asjaliku mõttega tasuta ühistranspordist, olid paljud jahmunud. Kuid Keskerakond on ju varemgi asju suurelt ette võtnud ja ära teinud. Olgu selleks siis tasuta koolitoit või Eesti Raudtee tagasiost riigi omandisse. Meie ideid on algul ikka sõgedalt maha tehtud, ent aja möödudes võetakse neid kui loomulikke, vajalikke ja rahva hüvanguks tehtud asju.

Tallinn tõestas, et toimiv tasuta ühistransport on võimalik

Nüüd siis võtsime sihiks teha ühistransport sõitjaile priiks üle kogu Eestimaa. Pean siinkohal aga tunnistama, et tasuta ühistranspordi idee tundus alguses ka mulle tükina, mis võib Tallinnal suu lõhki ajada, kuigi olin tollal abilinnapea Taavi Aasa nõunik, kureerides transpordivaldkonda. Täna ei kujuta tallinlased Tallinna tasuta ühistranspordita enam ettegi. Pealinlaste jaoks on iseenesestmõistetav, et bussi-, trammi-, trolli- või elektrirongisõidu eest ei pea midagi maksma. Ka opositsioon on Tallinna Linnavolikogus viimaks ometi taipama hakanud, et tasuta ühistranspordi ründamine ei ole mõistlik tegevus.

Tallinn on vägagi veenvalt tõestanud, et tasuta ühistransport on täiesti võimalik ja toimiv lahendus. Nüüd on aga aeg astuda järgmine otsustav samm edasi ja muuta ühistransport üle-eestiliselt priiks, mistõttu on Keskerakond  võtnud eesmärgiks, et kõik maakonna-sisesed liinid üle kogu Eesti oleksid  tasuta. See tähendab seda, et ka Lääne-Virumaal ringi sõites ei peaks tulevikus sõidu eest maksma. Selle kulu kataks riik sõitja eest.

Kui Tallinn suudab, miks riik ei suudaks?

Oleme välja arvutanud, et kuna riik toetab dotatsioonidena juba täna lausa 70 protsendi ulatuses maakondlikku ühistransporti, siis selle ülejäänud 30 protsendi leidmine oleks juba nii-öelda koera saba. Teisisõnu, täiendav kulu riigile oleks vaid umbes 13 miljonit eurot, mille leidmine ei ole riigile üle jõu käiv. Pigem on see poliitilise tahte küsimus. Umbes sama palju kulub ka Tallinna linnal oma ühistranspordile. Kui Tallinn saab sellega hakkama, ei tohiks Eesti riigi puhul ju küsimustki olla.

Palju on räägitud sellest, et inimesed lahkuvad maakonnast pigem seetõttu, et tööle sõitev transport on liiga kallis. Kuulen nii Tapa kui Väike-Maarja rahvalt, et Rakveres oleks töökoht täiesti olemas, kuid transpordikulu röövib enamiku palgast, mistõttu jääbki asi katki. Tean ka pensionäre, kes peavad kuu lõpus naabrilt laenu küsima, et Rakveresse arstile sõita. Neid juhtumeid on küllaga, kus inimesel saab reaalseks liikumistakistuseks pelgalt see, et tal lihtsalt puudub raha bussipileti ostuks.  Tallinna linna näitel võime aga tõdeda, et seda muret on võimalik väga kiirelt ja lihtsalt lahendada.

Tasuta ühistransport aitab maal elu hoida!

Teine murekoht, mida kohtumistel üles tõstetakse, on rahulolematus busside ja rongide sõiduplaanidega.  Tuuakse näiteid, kuidas rong väljub viis minutit varem, kui buss jõuab rongijaama. Kusjuures buss ongi väidetavalt selleks sõitma pandud, et sõitjad jõuaksid rongile. Selliseid veidrusi ja tobedusi võib veel teisigi olla. Samas pole busside sõidugraafikud kivisse raiutud. Needki tuleks ühes tasuta ühistranspordi loomisega kindlasti üle vaadata.

Kurb, et sotsiaaldemokraadid, kes sõnades justkui rahvast hooliks, on riigivalitsusse pääsedes araks löönud ja ei julge tasuta ühistransporti IRLi ja Reformierakonna halval eeskujul enam toetada. Sellest on siiralt kahju, sest maakonnasisene  tasuta ühistransport  aitaks kindlasti leevendada süvenevat ääremaastumist, külade tühjenemist ja tagaks kättesaadavama transpordiühenduse Rakvere ja teiste suuremate keskustega.

Kui me ikka tahame, et rahvas Lääne-Virumaale jääks ja oldaks valmis siin töötama, tuleb parandada maainimeste ligipääsu töökohtadele. Tasuta ühistransport Lääne-Virumaal ei ole midagi müstilist või utoopilist. See on täiesti reaalne ja teostatav lahendus elu hoidmiseks maal.  Isiklikult olen selle idee tugev toetaja ja annan endast kõik, mis vähegi minu võimuses, et tasuta ühistransport jõuaks Tallinnast ka Lääne-Virumaale.

 

Siret Kotka

Riigikogu liige

Keskerakond