Luksusmaasturid muutuvad kaubikuteks
|Paljude arvates tegi riik ettevõtjaid kiusava seaduse ja nüüd valitakse, kuidas seaduslikul teel oma makse vähem maksta. Rahandusministeerium soovis aga maksumuudatustega korrale kutsuda ettevõtjaid, kes kasutavad tööautosid isiklikul otstarbel.
Mari Mölder
Ühest liiklusõnnetuse teatest hakkab silma, et Cadillac Escalade on ümber nimetatud veoautoks. Selgub, et kõik on õige, sest alates käesolevast aastast on üha usinamini hakatud maastureid ümber registreerima N1-kategooria sõidukiks ehk tegemist on siis kas kaubikute või veoautodega.
Teema on terav eelkõige detsembrikuus jõustunud autode käibemaksumuudatuste tõttu. Kulude säästmiseks on ettevõtjatel mõistlik tööautoks osta keskmisest mugavam kaubik. Eelmine aasta võis ametiautolt sisendkäibemaksu maha arvata 100 protsenti, nüüd on mahaarvamist piiratud 50 protsendini.
Kategooriad N1 ja N1G kuuluvad tarbesõidukitele, mistõttu sõiduautode käibemaksumuudatused nende puhul ei kehti. Seadusemuudatus aga viis selleni, et näiteks Porsche tehasest tulevad Eestisse luksusmaasturid Cayenne, mida automüüja reklaamib avalikult N1-kategooria sõidukitena.
Maanteeameti tehnikaosakonna juhataja Jürgo Vahtra toimuvas probleemi ei näe, sest kõik lähtub seadusest. „Sõidukite ümberehituse korda muudeti möödunud aasta detsembris ja vanade nõuete järgi ümber ehitada enam ei saa. Vanasti oli ümberehitusel kaks nõuet: et kaubikul oleks vahesein ja teiseks, et rohkem kandejõudu peab olema kaubale kui inimestele. Nüüd mängivad rolli ka kaubaruumi mõõtmed,“ rääkis Vahtra.
Ta lisas, et laadimisavale tuli kõrguse- ning pindalanõue. Lisaks on välja toodud kaubaruumi pikkuse nõue, mis on protsent teljevahest. Lisandunud nõuete puhul ei täida maasturid neid lihtsalt ära.
Küsimus ongi uutes ja vanades sõidukitüüpides. Sõidukid, mis on toodetud pärast 2012. aastat, peavad vastama uutele nõuetele, samas võib aga edasi toota enne seadusemuudatust tootmises olnud sõidukeid. See tähendab, et vanemaid tüüpi sõidukeid, nagu näiteks Porsche Cayenne, saab veel toota ja müüa leebemate kaubikunõuete alusel.
„Praeguses seisus ongi inimesed hakanud tellima juba tehase N1 kaubiku tüübikinnitusega sõidukeid,“ selgitas Vahtra. „Eelmisel aastal ei müüdud ühtegi luksusmaasturit kaubikute pähe, tänavu on see number juba seitse.“
Sõiduautode kategooriate korrektset registreerimist kontrollib Maanteeamet. Ent kui Maksu- ja Tolliamet tuvastab hiljem, et selliseid sõiduautosid ei kasutata sihtotstarbeliselt ja need on ümber ehitatud M1-kategooriale vastavateks sõiduautodeks, siis toimub maksustamine vastavalt sõiduauto tegelikule kasutusele.