Segadused pandipakendi ümber
|Aasta alguses tõusis taara hind, kuid õhku jääb ikka küsimus, miks ei võeta vastu igasugust taarat. Näiteks kui smuutijoogi pudeli võtab taarautomaat vastu, siis siirupipudeleid mitte. Sama küsimus tõusis alkohoolsete jookide osas – miks šampusepudel sobib, aga veinipudel enam mitte.
Eesti Pandipakendi büroo- ja turundusjuht Kerttu-Liina Urke selgitas, et nemad lähtuvad oma tegevuses pakendiseadusest, mis sätestab, et Eestis on tagatisraha süsteem kehtestatud õlle, vähese etanoolisisaldusega alkohoolse joogi, siidri, perry ja karastusjoogi klaasist, plastist ja metallist pakendile. „Kusjuures vähese etanoolisisaldusega alkohoolne jook on etanoolisisaldusega kuni kuus (kaasa arvatud) mahuprotsenti, näiteks Long Drink, alkoholikokteilid jne,“ lausus ta. „Seega tulenevalt seadusest ei ole pandi all kange alkoholi pudelid, milleks liigitatakse kõiki alkohoolseid jooke, mis on alkoholi sisaldusega üle kuue protsendi. Sellest lähtuvalt kuuluvad näiteks alkoholivabad ja alla kuueprotsendilise alkoholisisaldusega šampuse ja veini pudelid pandi alla, ent kui joogi kangus ületab kuus protsenti, siis ei ole seaduse järgi tegemist enam tagatisraha süsteemi kuuluva pakendiga,“ täiendas Urke.
Seega ei saa kange alkoholi pudeleid taaraautomaati viia, kuid taaskasutusse saab neid suunata, viies need pakendikonteinerisse. Edasise töötlemisega ei tegele enam Eesti Pandipakend, vaid teised taaskasutusorganisatsioonid.
Urke rääkis, et lisaks seadusele on veel teisigi põhjuseid, miks igasugust taarat ei saa tagastada. Näiteks kange alkoholi pakendid on väga erineva kuju ja suurusega, kuid taaraautomaatide süsteemi kaudu kogutavad pakendid peavad olema standardiseeritud. Neil peab olema teatud kuju, mõõtmed või teised kokkulepitud omadused, et automaadid EAN-koodi lugemiseks pakendit keerutada suudaks.
Teisalt ei saa diskrimineerida tootekategooriat ehk võtta vastu näiteks kuju poolest üldiselt sobivaid šampuse-, veini- ja viinapudeleid, ent välja jätta lapikud viskipudelid, kolmnurksed likööripudelid või muu.
Miks magusjookide pudelid ei sobi taarautomaati, sellel on Urke sõnul lihtne põhjus. „Siirup on suhkrulahus, mis kuulub sõltuvalt lõhna- ja lisaainete lisamisest kombineeritud nomenklatuuri rubriikidesse 2106 või 1702 ning ei ole karastusjook ega kuulu pandi alla,“ vastas ta.
Karastusjoogi alla kuuluvad tooted, mille kombineeritud nomenklatuuri rubriigid on 2009, 2201 või 2202. Mahlad kuuluvad eeltoodust rubriiki 2009 – kääritamata, piirituselisandita marjamahlad, puu- ja köögiviljamahlad (k.a viinamarjavirre), suhkru- või muu magusainelisandiga või ilma. Sellest tulenevalt kuulub näiteks smuuti karastusjookide all, mille plastpakend on vastavalt pakendiseadusele pandi all.
Mari Mölder
Siirupipudelid lähevad pakendiringlusesse, kuid selle eest enam raha ei saa. Foto: Mari Mölder
___________________________________________________________
Automaadid ei tunnista pahatihti ka pandimärgiga taarat
Kui taaral pandimärk puudub, on asi selge: taaraautomaat seda vastu ei võta. Aga pahatihti põlgab automaat ära ka väliselt täiesti korrektse pakendi. Miks?
Kuulutaja poole pöördus pahane klient, kel oli vastav kogemus Rakvere Maxima taaraautomaadiga. Kuulutaja veendus oma silmaga, kuidas automaat ei võtnud vastu Saku Pühadeõlle pudeleid, samuti üht sorti Viru Õlle toodangust ja A Le Coqi vitamiinijoogi taarat. Teises taaraautomaadis õnnestus kõik need pudelid tagastada.
Kliendi sõnul juhtub Maxima taaraautomaadiga sageli, et ekraanile kuvatakse kiri „tundmatu pudel“, kuigi etiketil on pandimärk olemas ja teised automaadid võtavad selle vastu. Samas täpsustas ta, et viperusi on tegelikult ette tulnud ka teistes pakendiautomaatides.
Kommenteerib Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe.
„Esmalt soovime vabandada kliendi ees, et tagastusautomaat pakendit vastu ei võtnud. Oluline on märkida, et tagastusautomaate ei halda Maxima Eesti, vaid tagastusorganisatsioon Pandipakendi Automatiseeritud Käitlussüsteem PAK.
Tagastussüsteemis olid need tooted korrektselt registreeritud ning masin pidanuks need vastu võtma. Eksimuse kõige tõenäolisem põhjus on PAKile kuuluva tagastusautomaadi tehnilises või tarkvaralises veas. PAKi kinnitusel kontrollitakse antud automaadi tehniline seisukord üle.
Juhul kui klientidel peaks veel tulema ette sarnaseid probleeme, palume sellest informeerida antud automaadi haldajat PAKi.“
Aivar Ojaperv