Margus Erinal õnnestus veoautokrossilt üks võit koju jätta

veokross

Möödunud laupäeval Tapal toimunud veoautokrossil hõivasid pooled pjedestaalikohtadest võrumaalased, kuid veoabagide klassis jättis esikoha koju Margus Erin Tapa vallast.

Aivar Ojaperv

Eesti ja Balti meistrivõistluste arvestusse kuulunud veoautokrossil tuli rajale veerandsada võistlejat. Korraldajate vaev tuhkkuiva raja kastmisel sai tasutud rohkearvulise ning asjatundliku publikuga.

Üks auto kahe peale

Kõige osavõturohkemas võistlusklassis GAZ 51/52 lahkusid kassid ehk eelmise etapi kaks parimat rajalt kahjuks juba esimeses poolfinaalis ja nõnda oli pidu hiirtel.

Mullune Eesti meister läänevirulane Marko Tiinas katkestas mootoririkke tõttu juba esimesel ringil. Tunamullune meister Olari Saarniit Võrumaalt, kes võitis Tapal ülekaalukalt kvalifikatsiooni, tõi oma auto küll esimese poolfinaalsõidu stardijoonele, kuid kuulis seal mootorist kostmas kahtlaseid hääli ja eelistas enne suurema rikke ilmnemist rajalt ära sõita.

Nii olid talvise etapi kaks kiireimat raja kõrval. Ei poolfinaalides ega ka finaalis polnud tõsist vastast Ott Kevvaile (Võru), kes talvisel võistlusel üldse ei osalenud. Teise koha sai lätlane Bruno Leimanis ja kolmanda tartlane Kaido Orro. Neist esimene oli avaetapil jäänud jalameheks, teine võistles nagu Kevvaigi sel hooajal esimest korda.

Ott Kevvai osalemine Tapa võistlusel oli viimase minutini lahtine. Põhjus üsna omapärane – võistlusautot jagab ta oma elukaaslase Tuuli Pilvega ja oli raske otsustada, kumb neist Tapal rooli taha istub, sest esimeselt etapilt olid Tuulil kirjas neljanda koha punktid. Pöidlahoidjad viskasid nalja, et peresse tuleb veel teinegi krossi-GAZ muretseda, aga eriti muhedaks muutus lugu siis, kui üks fotograafidest sai kaadrisse pildi, kus Oti auto kohalt lendas üle toonekurg.

Kuna esimese etapi parimad jäid Tapal jalameesteks, muutus tihedaks ka punktiseis kahe etapi järel. Tiinas säilitas küll liidrikoha – abiks on talle võistlusjuhend, mille põhjal on talvel teenitud punktid koefitsendiga 1,5 -, kuid teiseks tõusis Tapal neljandana lõpetanud Tarmo Kuus (Võru) ja kolmandaks Leimanis. Tihedas rivis järgnevad Saarniit ja Kevvai.

Ikka ja jälle Pilv

GAZ 53l võitis teise etapi järjest Sigmar Tammemägi Võrumaalt. Kuna ta on võitnud ka kõik kavas olnud poolfinaalsõidud (sealtki saab punkte teenida), on ta ka meistrivõistluste ülekaalukas liider.

Teise koha hõivas Andres Allik Viljandist ja kolmanda Tajo Aasaroht Võrust. Viimane tõusis poodiumile üsna dramaatilisel moel: kogu võistluse kolmandal püsinud Mikk Mäesaare autol rauges jõud sõna otseses mõttes paar meetrit enne finišit! Mäesaar tegi küll pärast kõigi kaasvõistlejate finišeerimist publikule sõud ja lükkas oma auto käekõrval üle lõpujoone, kuid protokoll tema jõupingutust paraku ei tunnista: veoautokrossi reeglites on kirjas, kui juht on kabiinist lahkunud, loetakse ta katkestanuks.

Kahe etapi kokkuvõttes on liider Tammemägi Aasarohu ja Alliku ees.

Veobagidel olid nagu ikka kiirused kõige suuremad ja seetõttu ka juhtus kõige rohkem. Esimese poolfinaalsõidu esimeses kurvis läksid sõlme Eino Tänavots ja Margo Püks, neist viimase bagi paiskus kõrgele õhku ning ületas seetõttu ka kõrge piirdevalli. See oli õnnelik õnnetus: publik oli piirdelindi taga piisavalt kaugel ja ka lipukohtunik märkas ohtu juba eos ning põgenes õigel ajal avariipaigast.

Publik, kelle seast nii mõnigi „tarkpea“ seni korraldajate manitsustesse üsna skeptiliselt suhtus, jäi üsna vaikseks ja distsiplineerituks: nägid nad ju oma silmaga, kui kaugele võivad võistlusautod juhuste halval kokkulangemisel paiskuda.

Finaali võitis Margus Erin Tapa vallast Moe külast, järgnesid Võru bagimees Mart Henning ning väikemaarjalane Margo Püks.

Bagidele oli see hooaja esimene võistlus, seega on edetabel sama mis Tapa võistluse paremusjärjestus.

Margus Erin on varem võitnud EMV hõbemedali veoautol GAZ 53. Eelmine hooaeg jäi tal vahele – muuhulgas tuli lõpetada kõrgkool – , kuid nüüd on ta kiire mehena rajal tagasi.

Võistluse lõpetasid veteranid. Nagu arvata oli, ei saanud „vanakeste“ seas keegi vastu Avo Pilvele, kes aastail 2003 ja 2004 tuli meistriks ühtegi võistlussõitu kaotamata. Eelpool mainitud Tuuli Pilve isa ja Ott Kevvai äi oleks vaatamata oma 60eluaastale praegugi võimeline tublisti nooremaid edestama, kui vaid tervist ja tahtmist jaguks.

„2005. aastal plaanisin veel täishooaja teha, kuid esimesel etapil pidin kindlalt liidrikohalt rumala tehnilise rikke tõttu katkestama – gaasitross läks puruks – ja sain auto peale kurjaks,“ rääkis ta. „Pärast seda andsin auto Otile, ise pole kätt ka enam külge pannud. Isegi vaatamas käisin harva.“

Teise koha sai veteranidest Leho Laidver (Võru) ja kolmanda Gunnar Orav (Tartu).

GAZ 51l võidutses Tapal Ott Kevvai. Kas toonekurg võis olla mingi vihje, sellest loe alljärgnevast artiklist. Foto: Rainer Valtri

TÄNAVOTS TÄITIS LUBADUSE

Bagimees Eino Tänavots täitis lubaduse ja andis Tapa võistluse eelõhtul oma bagi proovisõiduks kasutada kuulmispuudega noormehele Markusele. Nimelt kirjutas ajakirjandus talvel Markuse suurest unistusest sõita veoautokrossi ja Tänavots otsustas noormehele vastu tulla.

Tamsalu krossirajal toimunud testsõidul läbis Markus esimesi ringe areldi, kuid mida kilomeeter edasi, seda suuremaks hoog kasvas. Noormehe resümee koosnes hiljem ühest sõnast: „Fantastiline!“

Markus kuuleb küll kuuldeaparaadi abil, kuid võidusõidukiivri pähe panemisel pidi ta selle ära võtma. Noormees viskas enda kulul naljagi: „Ongi lärmi vähem, hea rahulik sõita. Käike on muidugi raskem vahetada, sest õige hetke tabamine on keeruline. Samas ma muidugi vibratsiooni tunnetasin, ka selle põhjal sai otsustada.“

Eino Tänavots ise püsis Tapa võistlusel kõrges konkurentsis, kuid käigukasti- ja siduririke ei lubanud tal finaalis startida.