Heauskselt ja kontrollitult ostetud auto osutus „varastatuks“
|Tamsalu elanik Rainer ostis ühelt lõunaeestlaselt väikebussi Ford Econoline. Kõik paistis korras olevat – Maanteeameti e-teeninduses tehtud sõiduki taustakontroll näitas, et auto on „puhas“, Eestis oli see juba alates 2010. aastast, läbinud ülevaatuse ja eelmise omaniku kinnitusel käinud ka üle Eesti-Vene piiri, kus auto dokumente samuti kontrolliti. Kui aga Rainer mõned päevad tagasi bussiga ülevaatusele läks, muutus kontrollsüsteem „punaseks“ – sõiduk on just kui varastatud.
Aivar Ojaperv
„Buss ei olnud ostes sõidukorras ja seetõttu oli ta mõnda aega arvelt maas,“ rääkis Rainer. „Vahetasin ise käigukasti ja kõpitsesin bussi ülevaatuskõlbulikuks. Tegin kindlustuse ära ja läksin ülevaatusele, et seejärel buss taas arvele võtta. Seal aga selgus, et vähemalt andmebaasi arvates on buss varastatud. Kutsuti, nagu kord ette näeb, politsei, andsin selgitusi. Ühe sõnaga: jama palju, ma jõudsin kodustele juba ironiseerida, et teab, kas jõuangi õhtuks koju, võib-olla pannakse hoopis vangi.“
Trellide taha Rainerit siiski ei pistetud ja bussiga lubati tal tagasi koju ka sõita, aga segadus kestab. Küllap said ametnikud isegi aru, et kuskil on mingi „kala“ sees.
Rainer konsulteeris bussi eelmise omanikuga ja sai teada ülaltoodud faktid, sealhulgas bussi Eesti-Vene piiriületused. „Müüja on ka hämmingus – varem on bussi dokumente ja nende vastavust VIN-koodile mitu korda kontrollitud ning pole mingeid probleeme olnud.“
Kummaline on ka see, et kui kõnealuse Ford Econoline numbrimärk ja VIN-kood sisestada Maanteeameti e-teeninduse taustakontrolli, on bussiga tänase päevani kõik just kui korras.
„Selle sõiduki registreerimisel ja varasematel ülevaatustel käimistel ei saanudki probleemi tekkida, sest info sõiduki varguse kohta on andmebaasis alates 27.01.2014,“ vastas Kuulutaja kommentaarisoovile Maanteeameti sõidukite registriosakonna peaspetsialist Sulev Vill. „Praegu tegeletakse selgitamisega, miks info varguse kohta on laekunud neli aastat pärast sõiduki Eestis registreerimist.“
Miks aga auto Maanteeameti taustakontrollis „puhtaks“ osutus, sellele Vill ühest vastust ei andnudki. „Liiklusregistri taustakontroll ei kuva infot seetõttu, et andmed ei asu liiklusregistri andmebaasis,“ vastas ta Kuulutajale e-kirja teel.
Jääb arusaamatuks, mis sellisest taustakontrollisüsteemist siis üldse kasu või abi on, kui seal kõiki andmeid pole ja tavakasutaja ei saa ostu-müügitehingu sõlmimisel võimalikest probleemidest teada.