Lärmav laps Rakvere Teatris
|
Rakvere Teatris esietendus tänavuse hooaja ainus uuslavastus lastele – lavalaudadele pääses lärmama Ivo Eensalu versioon Lärmisepa tänava Lotast.
Katrin Kivi
Astrid Lindgreni „Lärmisepa tänava Lota” on paljudel meist läbi loetud ja Lota probleem tõenäoliselt igale inimesele tuttav: kes meist lapsena poleks mõelnud ärakolimisele või koguni suremisele. Ning seejuures elavalt ette kujutanud, kuidas terve perekond südantlõhestavalt nutab ja kahetseb tehtud halba.
Ka Lota kolis, ent nii nagu reaalses elus tihti juhtub, ei maitsenud talle iseseisva lapse elu pärast õhtupimeduse saabumist sugugi hästi.
Teatrikülalise monoloog iseendale
Lärmisepa tänava Lota tegelaskuju on loonud, nagu mainitud ja kõigile teada, armastatud lastekirjanik Astrid Lindgren.
Raamatu-Lota iseloom on võrreldes dramatiseeritud versiooniga pehmem: naljakas ja lapsele omase armsa jonniga. Ivo Eensalu on oma Lotale andnud oluliselt rohkem kuraasi.
Kuigi tänapäeval on järjest enam kontrollimatu käitumisega lapsi, tekkis saalis istuva emana küsimus, kas näidendi-Lotal on käitumishäired või millest selline pidurdamatu egotants?
Vägisi kippus mõte rändama laste kasvatamise teemadel. Tahtmatult leidsin end andmas Lota vanematele hinnanguid, kuid ka soovitusi ja õpetussõnu.
Samas kerkisid õhku kahtlused ja võrdlused kodus kasvavate võsukestega. Kas minu seatud piirid neile on piisavad? Kui lavalaudade ema jätab pisut iseloomutu mulje, siis kas see tähendab, et ma peaksin ka endas seda otsima? Olema ehk karmim? Või hoopis armastavam?
Vestlus enesega, kuidas lastest korralikke inimesi kasvatada, sai otsa, kui näidendis ilmus välja Lota isa. Ta mõjus rahustavalt ja usaldusväärselt. Jah, lastele on vaja isa, kes hukkamõistuta ja armastavalt lapse õigele rajale jälle tagasi suunaks!
Headus võidab
Etenduse kõige nauditavam ja huvitavam tegelaskuju on Lota kaisuloom sigakaru Mõmm, kes originaalloos kuigi suurt tähelepanu ei saa.
Ivo Eensalu on aga loonud sigakarust karakteri, kes moodustab Lotaga terviku, kus esimene tähistab lapse ego arengut ja teine inimese hingelist poolt, evides siirast ja tingimusteta armastust.
Vähem tähtis pole ka sigakaru n-ö ridade vahele kirjutatud roll. Nimelt tundub ta olevat tüdruku südametunnistus ja aitab ka kõige tillemalgi teatrikülastajal mõista hea ja halva olemust.
Fenomenaalne on see, et sigakarul puudub sõnaline osa. Ta aeg-ajalt häälitseb vaid sea kombel, kuid tema soojus ja tohutu heatahtlikkus jõudis emotsiooni kaudu ikkagi publikuni.
Igale lapsele
Etendus on suurepärane kingitus igale lapsele, aga ka lapsevanemale. Pealtnäha lihtne jutustus kõnetab tõenäoliselt paljusid.
Hoogne etendus on läbi põimitud huumoriga ja südamlike viisidega, mis lapsi haaravad ja lõbustavad. Kogu lavastus moodustab terviku, lavakujundus on mõnusalt dünaamiline ja näitlejameisterlikkust õhkab igast tegijast.
Kindlasti ei tasu heituda eelpool kirjeldatud Lota iseloomust ja arvata, et ta teie järelkasvule halba eeskuju annab. Teie laps teab väga hästi, et emale ei sobi loll karjuda ning kampsunisse auku lõigata ei ole sugugi ilus tegu. Pealegi: sigakaru valvab teie laste üle ja vaatab iga pahanduse korral küsivalt otsa.
Mõelge näiteks Pipi peale – kui tema teie last ära pole rikkunud, siis Lärmisepa tänava Lota seda kindlasti ei tee.
_____________________________________________________________
Lavastaja Ivo Eensalu
Kunstnik Kristi Leppik
Dramatiseerija Johanna Huss
Tõlkija Maarja Aaloe
Mängivad Liisa Aibel, Andrus Albrecht (külalisena), Getter Meresmaa (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia), Eili Neuhaus, Liis Niller (külalisena), Toomas Suuman, Mihkel Vendel (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia).
Etenduses kõlavatele lauludele on sõnad kirjutanud Jaan Pehk ja viisi loonud Andrus Albrecht ehk Bonzo.
Pärast detsembri etendusi saab seigelda jõulumaal “Lärmisepa tänava mängud”, samuti on jõulukuu etenduste piletiga kaasas kingitus. Pärast aastavahetust on võimalik näha lastelavastuse pikemat ja täiendatud versiooni suuremates teatrimajades üle Eesti.
Foto: Lota
Sigakaruks kehastunud Andrus Bonzo Albrecht ja Lota rollis Getter Meresmaa
fotograaf Danel Rinaldo