Ringreisietendus „Kõik meestest“ jõuab Rakverre
|Sõprade vahele on siginenud tuha all hõõguv tüli, vasakult Janek Sarapson, Raivo Mets ja Tarvo Krall. Foto: Vana Baskini Teater
28.jaanuaril etendub Rakvere Teatri suures saalis Vana Baskini Teatri uusim komöödia, kus luubi all meestevahelised suhted. Näitleja Tarvo Krall avas Kuulutajale etenduse tagamaid ning rääkis Eesti meeste käitumismallidest.
Tõnu Lilleorg
Kuigi pealkiri võib kõlada suureliselt, on tükil palju mehist sisu. Kolm näitlejat etendavad igaüks nelja tegelast. Laval näeb nii sõbrasuhteid, poegade ja isa läbisaamist kui kooselu samasooliste vahel. Tükis mängiv Tarvo Krall ütles, et laval saab kaeda läbilõiget ühiskonnast.
Kesksetes rollides olevat kolme sõpra iseloomustas Krall nõnda: „Ivo on paadunud poissmees, kel paljudest asjadest savi. Ta ratsutab elust läbi. Minu tegelane Paul omab perekondlikku tausta ja tal on olemas kodutunne, samas on kusagil veel ka nn sarved. Jakob on äpu, kes ei saa tihtilugu asjadega hakkama.“ Mehed lähevad omavahel tülli, kui tuleb välja, et üks neist läks voodisse sõbra naisega.
Kuna tüki tegelased on keskealised, heidab näitemäng valgust ka selle ea katsumustega hakkama saamisele.
Hea publik on kaasaelav publik
Tükk tuli välja paari kuu eest ja on juba paljudes kohtades etendunud. Krall naudib ringreiside juures võimalust mängida erinevates saalides erinevale publikule. Kui näiteks Tallinna Salme keskuses ja Rakvere Teatris on tegu suurte lavadega, siis nii mõneski maakohas mängitakse võimlas, või õige väikeses saalis, kus publik istub vaid meetri kaugusel.
Kuigi näitlejatel on laval palju tegemist, saab siiski poole kõrvaga publiku reaktsioone kuulata. „Jääd publikut kuulama, et kuramus, kas jõuab kohale,“ ütles Krall muheledes. Vahel tullakse igat asja kui nalja võtma, teinekord vaatab publik enne tükk aega, kui reageerima hakkab.
Vastavalt mängukohale varieerivad näitlejad ka kohanimedega. Näiteks kui on juttu geibaarist, võib juhtuda, et nimetatakse mõni koht mängupaiga ümbruskonnast. Selline võte tekitab publiku sageli kahinat, soojendades nii õhkkonda ja pannes näitemängule aktiivselt kaasa elama.
Tüki tegevuskohad ja tegelased vahetuvad sageli, lavakujundus muutub pooleminutiliste pauside jooksul. Kuna aega lavapiltide vahel on tõesti vähe, juhtus näiteks Saaremaa etendusel, et higise näo tõttu ei jäänud kleebitud vuntsid kinni ja hakkasid eest ära kukkuma, mis muidugi publiku naerust turtsuma pani. Kralli sõnul käivad sellised juhtumid asjaga kaasas ja ootamatuid äpardusi võib ette tulla ka Rakveres.
Tavalised inimesed meie ümber
Näitleja sõnul on „Kõik meestest“ võrdpilt igapäevaelule, kus puutume kokku paljude inimestega, kellest sageli väga palju ei tea, näiteks töökaaslased või naabrid. „Mida enam linnastume, seda vähem tunneme oma naabreid. Mina elan 65 korteriga majas ja tean naabreid selle järgi, millise autoga nad sõidavad. Inimesed elavad su kõrval, kuid sa ei tea päriselt, mis uste taga toimub. See tükk aitab avardada pilku,“ rääkis Krall.
Tema sõnul ei kipu tavaline mees keskenduma vaimsele meelelahutusele, mille hulka kuulub ka teatriskäimine. Enamasti jõutakse näitemängu vaatama naiste eestvõttel ja sageli juhtub, et mehed teevad tuju tõstmiseks teatripuhvetis 40 grammi konjakit.
Teatrist enam paelub mehi tugitoolisport ja suured autod. Ka peetakse eesti meest üsna depressiivseks, kel napib teinekord lahenduste leidmisel paindlikkust ja kelle põgenemisviisiks kipub olema alkohol. Kralli sõnul tuleb selleks, et mitte oma nišši kinni jääda, avardada hinge. „Las veri läheb pähe ja südamesse ka,“ ütles ta.
Tüki aluseks olev näidend valmis viis aastat tagasi ja seal kõlab lause, et tänapäeval võib ka hädisus edu võti olla. Krall selgitas, et silmas on peetud naisi, kes on kraad emalikumad ja kellele meeldib hoolitseda äpulike meeste eest. „Paul, Ivo ja Jakob püüavad elus siiski ise toime tulla,“ ütles Tarvo Krall.
Üheks Tarvo Kralli rolliks selles tükis on ööklubi meelelahutaja. Foto: Vana Baskini Teater.
Tüki tõsisemas osas mängib Tarvo Krall (vasakul) poega, kes on pettunud oma isas (Raivo Mets, paremal). Foto: Vana Baskini Teater