Rikkis mootorrattaga sõites pole turvavarustusest abi
|Pärast Harley Davidsoni superrallit Eestis tekkis kindlasti nii mõnelgi inimesel mõte soetada endalegi kaherattaline sõiduriist. Kasutatud mootorratta ostmisel võib aga petta saada, sest müügiks pakutakse välismaal juba maha kantud või rikkis sõidukeid.
Mari Mölder
Ohutust sõidust mootorrattaga on palju räägitud – turvalisuse tõstmiseks tuleb kanda kiivrit ja vastavat riietust. Vähem pööratakse aga tähelepanu tsikli tehnilisele olukorrale, seda eriti siis, kui mootorratas ostetakse mõnelt internetioksjonilt või eraisikult. Tegelikult on probleemid mototurul täpselt samad mis n-ö teise ringi autodega, sest ka selles vallas tegutseb jätkuvalt müüjaid, kes üritavad peita vigu ja müüa teadmatule ostjale halvas seisukorras sõidukit.
Pooled Harleyd järelturult
Harley Davidsoni Eesti esinduse juhatuse esimees Imre Laheäär ütles, et Eestisse on mingeid teid pidi jõudnud mootorrattad, mis on kuulutatud välismaal kasutuskõlbmatuks ja nende eest on kindlustusseltsid eelmisele omanikule kahjunõuded hüvitanud.
Eestis liigub näiteks üle 800 Harley Davidsoni ja neist pooled on ostetud mujalt kui esindusest. „Ilmselt on tegemist oksjonitelt soetatud avariiliste ratastega, vihjeks ohule võib olla ameerikapärase VINkoodi algusnumber 1,” ütles Imre Laheäär. „Sageli on sellised rattad sealpool ookeani maha kantud ja ei kuulu enam taastamisele. Nende seisukord võib olla päris halb, kuid vaatamata sellele sõidetakse nendega julgelt ja suurel kiirusel,” lisas ta.
Rämpskaup võib tulla Leedu turult
Kuidas siis ikkagi jõuavad sellised sõiduriistad meie teedele?
Laheäär märkis, et teada ohukoht on nagu autodegi puhul Leedu turg, kust sõiduriistu voolab lakkamatult ka Eestisse. Harley Davidson on alustanud selliste rataste vastu tõsist võitlust, sest Leedu suunab oma avariilisi sõidukeid ka Skandinaaviasse ja Kesk-Euroopasse.
Liiklusõnnetuste korral pöörduvad kannatanud sageli kohtusse, suunates süüdistuse H-D vastu. Väga sageli on hilisema uurimise käigus aga selgunud, et liiklusõnnetus põhjustati juba eelnevalt kasutamiskõlbmatuks kuulutatud mootorrattaga ja juhtumid ei saagi lahendust, jäädes õhku rippuma.
Kui inimene ei saa endale lubada täiesti uut mootorratast ja soovib kõigele vaatamata soetada kasutatud ratta, siis soovitab Laheäär teha sõidukile põhjalik taustauuring. Kõige kindlam on pöörduda margiesindusse, sest täpselt nagu sõiduauto puhul on ka mootorrattal võimalik teha VINkoodi järgi odomeetri või hooldusajaloo kontroll. „Ja enne, kui oksjonil vajutada see viimane klõpsatus, laske eelnev taustakontroll ära teha,“ manitses ta. „Kui öeldakse, et ära osta avariilist autot, sest see pole turvaline, siis kui ohtlikuks võib veel osutuda kuskil nurgataguses töökojas üles putitatud kaherattaline?”
Uute mootorrataste müük kasvas mullu võrreldes 2012. aastaga ligikaudu 25 protsenti ja tänavu esimese nelja kuuga on kasv olnud ligi 10 protsenti võrreldes möödunud aasta sama perioodiga.