Rakverre jõuavad kaasaegse tantsu lavastused
|Eesti Tantsuagentuuri eestvedamisel on käima lükatud projekt, mille eesmärgiks on viia tantsuetendused ka väljapoole suuremaid linnasid. Selle raames tuleval esmaspäeval Rakveres toimuv esimene lavastus peidab sõuliku vormi taga sügavat sisu.
Liisi Kanna
Lisaks Rakverele jõuavad tantsulavastused ka mitmetesse teistesse väiksematesse kohtadesse. TantsuMENÜÜ nime kandva ettevõtmise käigus ning Eesti Tantsuagentuuri koordineerimisel toimub sel sügishooajal 30 etendust üle Eesti.
„Sel hooajal on kavas neli lavastust ja iga kogukond saab ise valida – sellest ka nimi TantsuMENÜÜ. Publikuhaldus ja tutvustus on kohalike vedada. Tuuritame kolm aastat Euroopa kultuuriprogrammi toel ja loodame, et selle ajaga kujuneb tugevatel jalgadel võrgustik, mis tegevust jätkab,“ tutvustas Eesti Tantsuagentuuri juhataja Raido Bergstein.
Euroopa Liidu poolt toetatud projekti eesmärk on viia etenduskunstid, Eesti puhul tantsulavastused, väljapoole suuremaid keskuseid. „Mõte on pakkuda kohalikele kogukondadele valikut tantsulavastustest, mille puhul julgeme anda garantii kaasa,“ täpsustas agentuuri juhataja.
TantsuMENÜÜ raames korraldatakse Rakveres tänavu lausa kaks tantsulavastust, neist esimesena „Obkect.ify“ 7. oktoobril ning teisena „Ainukordsus“ 20. novembril.
Tantsulavastus naiste objektistamisest
Raido Bergstein rääkis, et „Obkect.ify“ on koreograaf Sandra Põllu esimene täispikk tantsulavastus. „Kuigi esmapilgul sõulik ja klišeelik, on lavastuse sisu tegelikult sügav. Teemaks on naisterahvaste kehade objektistamine,“ sõnas Bergstein.
„Inglise keelne sõna objectify tähendab objektistamist. Punkt on pealkirjas vahele pandud, et see meenutaks äpi nime ja jõuaks paremini noorteni,“ selgitas agentuuri juhataja.
Koreograaf on öelnud, et lavastus on pandud teadlikult klišeelikku võtmesse, et see oleks hästi mõistetav. Bergsteini meelest sobib „Object.ify“ väga hästi vaatamiseks ka tantsuvõõrale inimesele.
„Paneb mõtlema, aga tekitab samas sooja äratundmisrõõmu. Soovitan ka just neile, kes pole ehk enne ühtegi tantsulavastust vaatamas käinud. Hea algus – vormilt kerge, sisult nõudlik. Pakub tantsulist silmailu, aga paneb ka mõtlema,“ iseloomustas agentuuri juhataja.
Kui „Obkect.ify on nooruslik etendus, kus segunevad erinevad tantsustiilid, siis novembris Rakveres nähtava „Ainukordsuse“ puhul on tegu klassikalise modernse lavastusega.
Kohalik saal pannakse proovile
Rakvere Kultuurikeskuse projektijuhi Katrin Põllu sõnul on see suurepärane võimalus kohaliku kultuurielu mitmekesistamiseks. „Oleme oma meeskonnaga kõik väga elevil, et meil on võimalik Rakverre tuua ka tantsuetendusi, mida siin väga palju näha ei saa,“ rõõmustas Põllu. „Praegu n-ö kompame piire, aga huvi on tuntud ja saal tühjaks kindlasti ei jää,“ lisas ta. Siinkohal tasub ka märkida, et lavastus on pealtvaatajatele tasuta.
„Väga vahva on, et Rakveres toimuvad etenduste eel ka töötoad. Tulla võib ainult etendusele või ainult töötuppa või mõlemasse,“ tõi Põllu välja lisavõimaluse.
„Töötuba on noortele, keda huvitab tantsulavastuste loomise protsess. Nad saavad kohapeal lahendada samu liikumisülesandeid, mida tantsijad selle lavastuse harjutamisel läbisid. See on sild õhtuse etendusega. Kohalolijad saavad ka laiema vaate lavastusele – miks mõned asjad on tehtud just sellisel kujul. Sellest tuleb hoogne, meeleolukas pusimine,“ iseloomustas „Object.ify“ töötuba Raido Bergstein.
Katrin Põllu sõnul on tantsulavastuste organiseerimine nende meeskonna jaoks ka paras väljakutse. „Tantsuagentuurist on tulemas noored, ägedad ja professionaalsed inimesed. Nende poolt on tase väga kõrge ning meie püüame olla sama heal tasemel,“ märkis kultuurikeskuse projektijuht.
„Katsetame ära kultuurikeskuse suure saali vastuvõtlikkuse tantsuetendustele – kuidas lahendada tehniline pool ja publiku paigutus. Tantsuagentuur võtab kaasa tantsupõranda, toovad valgus- ja helitehnika. Tänu sellele protsessile saame teadlikumaks, kuidas veel meie saali ära kasutada annab,“ rääkis Põllu, lisades, et novembrikuisel etendusel katsetatakse ära linnavalitsuse valge saal.