Sherlock Peterburi moodi
|Sel nädalavahetusel jookseb Rakvere Teatrikinos Vene ajalooline krimipõnevik „Üheksas ohver“.
Tõnu Lilleorg
Peterburi on 19. sajandi lõpul tsaaririigi pealinn, kus suureks moeks on saanud esoteerika. Linna saabunud inglannast meediumi Olivia (mängib Daisy Head) spiritistlikud etendused osutuvad ülimenukateks. Samal ajal toimuvad linnas rituaalmõrvad, kui otse tänavatel röövitakse noori naisi ning nende moonutatud laibad leitakse linna eri paigust. Uurimisega hakkavad tegelema politseiohvitser Rostov (Jevgeni Tsõganov) ja tema abiline Ganin (Dmitri Lõsenkov).
„Üheksas ohver“ meenutab paljuski 2009. aasta filmi „Sherlock Holmes“, kus peaosi mängisid Robert Downey Jr ja Jude Law. Mõlema tegevus toimub 19. sajandi lõpul, kurjategija tapatööd on musta maagia maigulised, kuritegude lahendamist ootab avalikkus. Samuti on mõlemas loos saladuslik naine, kes on peategelase huviobjekt. Ja peategelasel on ustav abiline ning ta ei ütle kunagi ära heast kaklusest.
Filmi plussiks on suurepärane ajastu miljöö ja meeleolu kujutamine. Näeme tänavatel õlepuru, tegelaste riietus ja tegevuspaikade atmosfäär on veenev. On huvitav, et filmi maailm ei kujune niivõrd läbi tegelaste karismaatilise olemuse avanemise, nagu oli ülalmainitud linateoses „Sherlock Holmes“. Pigem näeme tegelasi elamas kunagi eksisteerinud maailmas oma elu, mille erilisust filmitegijad ei rõhuta, kuid millest publikul on mugav osa saada.
Üks tehniline asjaolu on filmi juures üsna harjumatu. Nimelt stseenides, kus Olivia räägib Rostoviga inglise keeles, oli kasutatud pealelugemist, mida tegi üks ja sama näitleja. Arusaadav, et pealelugemine võõrkeelsele tegelasele on vene kino stiil, kuid kuulmata korralikult tegelase häält, jääb tema olemusest mõndagi tabamata. Ja ka pealelugemist on võimalik teha erinevalt, näiteks praegu ETV+ kanalil jooksva seriaali „Hercule Poirot“ äsjases osas lugesid peale lausa seitse näitlejat, mis tekitas ühtlasema mulje.
On tähelepanuväärne, et filmi lool on eraldi jutustaja, kelleks on Ganin. Näeme teda linaloo alguses lehitsemas oma vanu märkmeid ja joonistusi. Nii saab film raami, mis loob sellist muhedat, vestelikku tooni. Loo ära rääkinuna jõuab Ganin ideeni oma meenutused ja joonistused avaldada ning saada kuulsaks kirjanikuks.
Rostov kuriteopaigal. Foto: kaader filmist