Bagimees Tänavots aitab täita kurdi noormehe unistuse
|Tänavu märtsis kirjutas Delfi kuulmispuudega 15aastasest Haapsalu noormehest Markusest, kelle suur unistus on sõita veoautokrossi. Artikkel jõudis ka alaga tegelejate Facebooki kommuuni ning bagisõitja Eino Tänavotsa kõrvu. Suhtlus viis selleni, et peagi avaneb Markusel võimalus Tänavotsa GAZi mootoriga veobagi rooli istuda ning teha sellega mõned kiiremad ringid.
Aivar Ojaperv
„Võtsin Delfi toimetusega kontakti ja pakkusin välja, et selline võimalus on olemas,“ rääkis Eino Tänavots. „Delfi omakorda kontakteerus poisi vanematega, Markuse pere võttis minuga ühendust, tänas pakkumise eest, ja nii me jutule saimegi.“
Markuse unistus täitub 12. juunil. Nimelt toimub päev hiljem, 13. juunil Tapal Eesti ja Balti meistrivõistluste etapp veoautokrossis, kus ka Tänavots stardis. Tapa rada on võistluste eelõhtul küll reserveeritud n-ö pärisvõistlejate treeninguteks, kuid samas lähedal asub veel Tamsalu rada. Tänavots ise ehitab-remondib oma bagi Tamsalus ja ta kinnitas, et Markuse sõiduprooviks leiab ta kodurajal kindlasti aega.
„Planeerisimegi nii, et Markuse perel oleks Haapsalust üks tulek: noormees saab sõita, järgmisel päeval saavad aga kõik autokrossi vaadata,“ märkis Tänavots. „Bagis ja veoautos sõitmine annab pisut erineva emotsiooni. Usun, et Markusel avaneb hiljem võimalus ka veoautot proovida – mõni kabiinimeestest vast ikka nii lahke on, et lubab proovida. Siis saab noormees ka võrdluse, kumb rohkem meeldib.“
25 aastat vahet
Eino Tänavots (taas)liitus veoautokrossiga alles mullu ja kohe esimesel hooajal saavutas Eesti meistrivõistlustel veobagide klassis neljanda koha. „Pooleaastane krossisõitmise kogemus on mul veel nõukogude ajast,“ rääkis ta. „1989. aastal ehitasin töökaaslase eeskujul endale bagi. See oli GAZ 53 mootoriga – sellist klassi toona Eestis ei viljeletud, ülejäänud seltskond oli GAZ 51 mootoriga. Seepärast käisin võistlemas peamiselt Lätis, Eestis sai tehtud vaid paar-kolm sõitu.“
Seejärel tuli aga Eesti Vabariik ja „ellujäämiseaastad“. Tänavots sai bagipisiku tagasi alles 2013. aastal ja seda üsna juhuslikult, kui selliseid lugusid juhuseks võib nimetada.
„Puutusin kokku Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigaga,“ rääkis ta. „Pakkusin neile välja, et annetan oma vana bagi tulevastele põlvedele vaatamiseks. Aga lihtsalt niisama ei tahtnud viia – tegin auto ikka enne korda, sõitis omal jalal. No ja siis see juhtus: varjupaiga-Tuve ässitas, et neil seal ka krossirada, mingu ma ja tehku mõni kiirem ring.“
Tänavots läkski ja vana lahingratsu trikid olid kiired meenuma. Lisaks tutvus ta Tamsalu mehe Rainer Freienthaliga, kes mootorite ja raua peale mihkel, olnud mitmele rallisõitjalegi mehhaanikuks.
„Võtsime pähe, et ehitame täiesti uue bagi. Projekt algas 2013. aasta lõpus ja järgmise aasta hiliskevadel olin Tapal esimesel etapil juba rajal, kuigi unetuid öid oli selle saavutamiseks tohutult palju.“
Olgu mainitud, et Tänavots kajastas oma bagi ehitust ja sellega kaasnevaid muresid kohusetruult ka Automoto foorumis.
Esimese hooga neljandaks
Mullusel avahooajal oli Tänavots, nagu mainitud, kokkuvõttes neljas. „Ega ma tiitlitest veel esialgu unista,“ lausus ta. „Ehitan uut mootorit ja kui selle valmis saan, ehk siis. Suuri toetajaid on meie alal raske leida, iga mees teeb nii palju, kui rahakott kannatab.“
Eesti veoautokrossi meistrivõistlustel on kavas viis etappi, millest 13. juuni võistlus Tapal on teine. Balti meistrivõistlused koosnevad neljast etapist, Tapa osavõistlus on selle hooaja esimene.
EMV arvestuses osaleb kolm võistlusklassi – kabiiniautod GAZ 51/52 ja GAZ 53 ning veobagid, mille jõuallikana kasutatakse põhiliselt GAZ 53 mootoreid (lubatud on ka ümberehitatud GAZ 51). BMV parimad selgitatakse klassides GAZ 51/52 ja veobagid.
Tapa võistluse starti on eelinfo põhjal oodata vähemalt kümmet autot igas klassis. Võisteldakse ühisstartidega sõitudes, toimub kaks poolfinaalsõitu ja finaal igale klassile. Lisaks võistlevad Tapal programmiväliselt veteransõitjad.
Tapa veoautokrossi ühisstartidega sõidud algavad 13. juunil kell 15, kuid juba paar tundi varem viiakse läbi vabatreeningud ja kvalifikatsioonisõidud.