Eesti ralliässade autod mahuvad riiulile
|Hobigaleriis ehk Hoberiis, mis asub Rakvere Tsentrumi hoone kolmandal korrusel, saab näha kaht uut huvitavat kollektsiooni. Autorallit sõitnud Marti Halling ja rallivõistlusi liikuvale pildile püüdev Artur Liivaleht koguvad Eesti rallisõitjate mudelautosid, põhiliselt Ott Tänaku ja Markko Märtini omasid. Aga mitte ainult – kogudes on koht ka rallikindal ja kiivrisukal.
Inge Pitsner
Marti kollektsioneerib 1:43 suurusega mudelautosid, põhirõhk on Ott Tänaku võidusõidumasinatel. Huvitav on aga see, et ralliteemalise kogu esimene ese ei olnudki ralliauto. N-ö seemneks sai hoopis 2003. aasta maailmameistri Petter Solbergi kinnas!
„2005. aastal hukkus Markko Märtini kaardilugeja Michael Park ning järgmise aasta suvel toimus Saku suurhallis mälestusüritus, kuhu tuli kohale palju ralliässasid. Pärast võidusõitu kardirajal hakkas igaüks midagi rahva sekka viskama,“ meenutas Marti. „Minul õnnestus kinni püüda Petter Solbergi võidusõidukinnas. See on tõesti ainulaadne ese mu kogus.“
Samal aastal ostis Marti Markko Märtini Focuse ja Petter Solbergi Subaru mudelid. Solbergi kinnas ootas koos kahe autoga uusi kaaslasi aga mitu aastat, kuna Martil tekkis kogumises paus. Viis-kuus aastat tagasi hakkas ta aktiivselt Ott Tänaku mudeleid koguma, mida on tänaseks 20 ringis. Võib-olla küsid, hea lugeja, miks mitte rohkem, sest Tänakul on läbitud ju rohkem rallietappe. Siinkohal tuleb välja lapseea eesmärgipäratu kogumise ja teadliku kollektsionääri vahe.
Igal autol oma lugu
„Kõiki ühesuguseid autosid pole mõtet endale riiulisse osta. Väljanägemiselt on need samad, muutub ralli nimi ja auto seade – kas see on kruusaseades või asfaldiseades,“ selgitas Marti. „Mina olen endale sellised piirid teinud, et üritan osta igast partiist kaks autot – üks on asfaldi- ja teine kruusaseades,“ sõnas kollektsionäär, lisades, et tema jaoks on ka oluline, et Tänak on selle autoga vähemalt TOP3 hulka tulnud. „Kui ta on 5. või 6. koha saanud, siis seda mudelit ma väga ei taha, mis siis, et on Oti oma. Mu meelest peab hobi puhul mingid ruudud tõmbama, millest sa üle ei lähe või mida sa täpselt soovid.“
Artur on Martiga sama meelt, et ei ole mõtet kokku kahmata kõike, mida silm näeb. „Igal autol peab olema tähendus või lugu: tähtsamad võidud; esimene auto, mis tuli; esimene auto, millega sportlane sõitis jne,“ ütles Artur.
Mis on Marti senises kogus kõige magusam mudel, mille saamiseks on pidanud ehk rohkem vaeva nägema kui tavaliselt? „Oli üks 2014. aasta WRC Rootsi ralli Ott Tänaku mudel, mille kohta öeldi, et seda enam kuskilt ei saa,“ rääkis Marti. „Otsisin ja otsisin ja lõpuks õnnestus eBayst saada ning isegi mitte väga kallilt. See oli küll nagu kingitus.“
Tegelikult on aga kõige suurem mudeli-lugu seotud hoopis Marti endaga. Ta on kaheksa aastat olnud kaardilugeja. Mullu tuli ta koos Jaspar Vaheriga Läti meistriks, Eesti meistriks ja juunioride meistriks ning Eesti meistrivõistluste arvestuses oldi kolmandad. Ning nende auto Ford Fiesta Rally4 tehti mudeliks. Mida võib hing veel tahta rallikarjääri lõpetuseks! „See mudel on mulle tõesti erilise tähtsusega, kuna sellel on minu nimi peal. Hetkel number üks auto mu kogus,“ lausus Marti.
Arturi kogu erilised autod
Artur Liivaleht kogub samuti Eesti rallisõitjate mudelautosid. Enamus on Ott Tänaku ja Markko Märtini omad, aga on ka teisi. Arturi kollektsioon saigi alguse Märtini Toyotast. „Kui seitse aastat tagasi Rakveresse kolisin, siis vaatasin, mis mul vanemate kapis on maale jäänud. Ahaa, üks Markko Märtini Toyota Corolla! Ja nii ta hakkas minema,“ rääkis Artur, kes nimetab ennast bensiinipeaks, kuna ta on üleni autospordi sees – sõidab rahvarallit ja rahvasprinti ning käib Eesti Autospordi Liidu rallidel filmimas. Humoorikas endale pandud hüüdnimi selgitab ka seda, miks ta just automudeleid kogub.
Artur peab oma kogu eriliseks eksponaadiks Markko Märtini Subaru Imprezat 2001 Monte Carlo rallil. „Kuna neid Eestis saada ei olnud, siis maksis päris palju, vist 300 eurot. Kes aitas? Onu Google. Leidsin Poolast mingi sellise lehekülje, mis on nagu Eestis osta.ee, vaatasin, et oksjonil see mudel olemas. Kuna ma ei saanud seal oksjonil eestlasena osaleda, siis kirjutasin otse konto haldurile. Öösel pool kolm tuli kiri vastu, et okei, võtan oksjonilt maha. See oli minu jaoks nagu kingitus,“ sõnas Artur.
Oma kollektsiooni praeguseks pärliks nimetab Artur aga Mitsubishi Lancer Evolutioni mudelit, mis ei ole ralliauto, kuid on tema jaoks teistsuguse väärtusega. See on tema enda päris auto vähendatud kujul. „Ostsin selle Rakvere Silber Autost, kuhu viisin oma päris Mitsubishi Lancer Evolutioni õlivahetusse. Kui autole järgi läksin, siis vaatan – ahaa, vitriinis täpselt samasugune hõbedane nagu mul. Küsisin, kas see on müügiks. Oli.“
Lisaks mudelautodele on Arturi kogus ka memorbiiliat. Näiteks Ott Tänaku kiivrisukk Tänaku autogrammiga, mõned vimplid, legendiraamatud, postrid jms.
Automudelid ei ole mänguasjad
Marti ja Artur ei ole lapsepõlvesõbrad, vaid neid viisid kokku ühised huvid ehk autod ja rallisport. Mõlemal mehel on kodus oma karikate ja vimplite jaoks spetsiaalne vitriin, mille üks osa kuulub ka automudelitele.
„Kõik mudelid on karbi sees ning kuna need on käsitöö, mitte poes saadav massikaup, siis ei ole need mõeldud mängimiseks. Nii et lapsed nendega mängida ei saa,“ ütles Marti.
Artur lisas, et päris ralliautod on lõpuks kuskil garaažides tükkideks, aga mudelid jäävad. See on kollektsionääri rõõm.
Et sest rõõmust saaksid osa teisedki peale koguja enda, siis esimest korda viisid nad oma kollektsiooni kodust välja – Rakvere Hobigaleriisse. „Ei hakka ju võõraid oma koju kutsuma, et tulge ja vaadake,“ naeris Artur.
Lapsepõlvehobid – autogrammid ja sisalikud
Martil on kogemus ka lapseeas kogumisest, mis oligi algajale kollektsionäärile omaselt kaootiline. Ta kogus Michael Schumacheri kohta artikleid ja pilte ning ka autogramme. Kui autogrammiraamat oli kaasas ja nägi tuntud inimest, siis astus ligi. „Päris palju autogramme sain kergejõustiklastelt, olid ka mõned muusikud, aga ega ma selle kogumisega kuigi kaugele ei jõudnud. Kuidagi hakkas raamat koju ununema ja nii see vaibus,“ rääkis tal.
Nagu ilmselt igas kogus on oma pärl, nii ka Marti autogrammikogus. „Lapsena vaatasin sarja „Kodu keset linna“, kus oli tegelane Liis, keda mängis Kadri Adamson. Ja tema saatis mulle isiklikult plakati ning sünnipäevakaardi mu 10. sünnipäevaks. Tegelikult oli selle saamises ema käsi mängus ja minule tuli see autogramm üllatusena,“ meenutas Marti.
„Mul olid sisalikud, teod ja konnad karbis ning purgis, aga seda kogumiseks nimetada ei saa ja ema käest sain selle eest ka karistada,“ naeris Artur lapsepõlvele mõeldes.
Tänapäeva tagasi tulles, siis Hobigalerii Rakvere Tsentrumi 3. korrusel Lai tn 21 on külastajatele avatud laupäeviti kell 11–15 (sissepääs Turu Kaubamaja poolselt küljel – jälgi Hoberii suunaviitasid). Muudel nädalapäevadel tuleks enne helistada (tel 5092 163) ja külastusaeg kokku leppida. Arturi ja Marti kogu on avatud kuni juuli lõpuni.