Erinevad autolekked: kuidas ära tunda ja mida teha?
|Nii nagu inimeste elundid, ei ole ka autos olevad osad kuidagi igavesed. Vahel võib ikka juhtuda, et pool tundi seisnud auto alla on tekkinud mingi kahtlane vedeliku loik. Probleemid auto vedelikega vajavad alati tähelepanu. Autol on mitmeid erinevaid osi, mis võivad rikke korral vedelikku välja ajada. Näiteks üsna tuntud on jahutusvedeliku paisupaagist tekkinud lekked, mis võivad põhjustada mootori ülekuumenemist.
Selleks, et selle lekkega efektiivselt toime tulla, tasub olla teadlik, millised võivad olla probleemid auto vedelikega ning teha endale selgeks, milline vedelik millisele rikkele võib viidata. Küll aga, kes endas kahtleb, siis professionaalide poole pöördumine on muidugi alati soovitav. Probleemid auto vedelikega võivad viia mitme tõsise ja kuluka probleemini.
Kliimaseadmest tekkinud kondensaat
Nagu juba mainitud sai, siis mõnikord võib auto alla tekkida värvitu vedeliku loik, mis on tingitud töötavast konditsioneerist, mis mõnikord tekitab vedelikku. See on aga täiesti normaalne ning muretsemiseks pole põhjust. Üldiselt on seda lihtne ära tunda: auto kapoti alla tekib värvitu loik ning aja möödudes, kui auto seisab sama koha peal, läheb see loik suuremaks. Küll aga võib vahel tilkuda kondensaati ka auto väljalasketorust hetk pärast auto mootori käivitamist, kuid ka see on normaalne nähtus ning muretseda ei ole tarvis.
Jahutusvedeliku leke on ohtlik
Jahutusvedeliku leke on selline, millesse tasuks juba tõsisemalt suhtuda, kuna see leke võib paraku viia mootori ülekuumenemiseni. Jahutusvedelik on õnneks kergesti äratuntav. Nimelt on jahutusvedelikku enamasti neljas värvitoonis: kollane, punane, sinine ja roheline. Lisaks on jahutusvedelikule iseloomulikuks viskoosne konsistents ja õrnalt magus lõhn. Kui auto all on värviline vedelik magusa lõhnaga, viitab see üsna selgelt jahutusvedeliku lekkele. Kes aga soovib päris kindel olla, siis tasub kontrollida. Nimelt on mootori kõrval jahutusvedeliku paisupaak ehk reservuaar.
Kui jahutusvedeliku tase on langenud alla normi, siis on tegutsemiseks kaks võimalust. Esiteks, kui leke pole väga suur, siis võib lisada paisupaaki vedelikku juurde ning seejärel sõita teenindusse viga parandama. See tagab selle, et autole ei tekiks suuremaid kahjustusi. Teiseks, kui paisupaak on ikka päris tühi, siis kutsuda puksiir ja minna teenindusse autot parandama. Tasub meeles pidada, et kui mootor üle kuumeneb, siis see võib oluliselt kulukam olla kui puksiiri kutsumine.
Klaasipesuvedelik lekib katki külmunud paagi tõttu
Klaasipesuvedelikku sisaldav paak võib vahel samuti katki minna. Enamasti on põhjus selles, et väljas on juba miinuskraadid, aga paagis suvine klaasipesuvedelik. See enamasti külmub miinuskraadidega ning see võib paagi katki teha. Sellisel juhul on oluline lasta paak ära vahetada või korda teha ning talvisel ajal jätkata sõiduki kasutamist siiski talvise klaasipesuvedelikuga. Klaasipesuvedelikku on üsna lihtne ära tunda, see on tavaliselt roosat või sinist värvi ning tugeva lõhnaga. Talvine klaasipesuvedelik on oluline abivahend just sügisel ja talvel sõitmiseks, kuna ilmastikutingimused toovad pori ja lund autoklaasile ning just talvine klaasipesuvedelik on selle puhastamiseks hea vahend.
Mootori- või käigukastiõli plekk auto all vajab kiiret reageerimist
Auto mootorist võib mõelda kui inimese südameorganist ning kui see rikkeid tekitab, siis tuleb kiiremas korras tegutseda, mitte lasta asjal lihtsalt minna. Kui auto alla on tekkinud mootoriõli plekk, mida enamasti iseloomustab tumedat värvi õli, tasub asja lähemalt uurida. Kui mootoriõli on hiljuti vahetatud, siis on õli värvuselt heledam. Ka lõhna järgi saab seda ära tunda, nimelt meenutab see lõhnalt bensiini. Vahel ei pruugi olla plekiks suures koguses vedelik, vaid mõnikord kui auto on pikemalt seisnud, imendub õli tee sisse, jättes maha tumedama õlise laigu.
Kui selgub aga, et tegu ei olnud tumeda õliplekiga auto all, vaid hoopis pruunikat või punakat tooni õliga, siis ka see on halb. Sellisel juhul on tõenäoliselt tegemist käigukastiõli plekiga ning ka see vajab kohest tegutsemist. Üheks tunnuseks, kuidas käigukastiõli plekki ära tunda on samuti selle lõhn, mis meenutab sellist korralikku tavoti aroomi. Mõlemad nimetatud lekked on aga tõsised probleemid ning tasub esimesel võimalusel teenindusse sõita asja parandama, vastasel juhul võivad hilisemad remondikulud veelgi suuremad olla.
Roolivõimendi õli leke muudab rooli keeramist raskemaks
Roolivõimendi õli lekib ikka sealt, kuhu rool on paigutatud ehk siis enamasti kapoti alt vasakult poolt. Kui rool on paremal pool, siis sellisel juhul paremalt poolt. Roolivõimendi õli on olulise tähtsusega süsteemi surve ja pumba määrimise seisukohalt. Kui vedelikku on normaalselt, siis on rooli keeramine kerge ja rool liigub kenasti. Kui vedelikku on aga vähe, siis hakkab rooli keeramine aina raskemaks minema.
Roolivõimendi õli on enamasti kollakas või punane ning ühtlasi imbub ta kiiresti pinnasesse. Roolivõimendi õlil puudub spetsiifiline lõhn, vahel võib see lihtsalt ka täiesti lõhnatu olla. Kui roolivõimendi õli lekib, siis jah, rool liigub kehvemalt, aga saab ikka autoga edasi liikuda. See aga ei tähenda, et parandust tasuks liialt edasi lükata, kuna leke võib põhjustada lõpuks roolivõimendi pumba rikke, mille parandamine on aga juba päris kulukas.
Pidurivedeliku lekke korral on takso mõistlik vahend
Sõna otseses mõttes, kui pidurivedelik lekib, siis ei tasu sõitu alustadagi, sest see on eluohtlik juhile ja kaasreisijatele. Kui auto alla on tekkinud kollakas või punakas õline laik, mis lõhnab alkoholi järele, siis on tõenäoliselt tegemist pidurivedelikuga. Lisaks, tasub märkida, et pidurivedeliku lekkekohaks ei ole üks kindel koht, mille järgi leket tuvastada. Kuna piduritorud paiknevad esiratastest tagumisteni välja, siis võib lekke asukohaks olla terve auto alune.
Sõidukite tehnilise poole pealt on olemas erinevaid lekked, millest mõned on ohtlikumad ja kulukamad kui teised. Paraku probleemid auto vedelikega on tõsine asi. Kui märgatakse auto all mingisugust vedeliku laiku, tasub seda lähemalt uurida. Enamasti võib see tõesti olla vaid tilkuv kondensaat või klaasipesuvedeliku paisupaagi rike, kuid igal juhul tasub kindel olla ja esimesel võimalusel teha parandused. Auto on täis nii-öelda erinevaid organeid, mille eest tuleb hoolitseda. Nii nagu inimesed käivad aeg-ajalt arsti juures, vajab ka auto teeninduses käimist ja kontrollimist, mõnikord ka natuke ravi.
Teabeallikas:
Jahutusvedeliku reservuaari defektidest autovaruosadonline.ee
Erinevate autovedelikega seotud probleemide kohta – access-insurance.com