Kütust varastatakse peamiselt suurtest masinatest
|Kütusevarguse nagu iga teise kuriteoga toimib põhimõte, et kui on nõudlus, siis ka varastatakse. Aastast aastasse teevad omanikud kõik, alates inimvalvest kuni kütusepaagile paigaldatud turvasüsteemideni, et nende vara oleks kaitstud, kuid vargused toimuvad sellele vaatamata.
Kaius Mölder
Paraku leiavad vargad sageli sõidukeid, kus paak täis ja valvet pole. Neil jääb vaid rõõmustada saagi üle. Näiteks pandi möödunud nädalal toime suuremahuline vargus Kunda linnas Posti tänaval. Kurjategijad pumpasid ettevõtte territooriumil seisnud veoautost Scania välja 1500 liitrit diislikütust, tekitades omanikule umbes 1400eurose kahju.
Lõhutud lukk
Hooletuse põhjuseks võib olla asjaolu, et kütusevargused pole enam nii massilised kui varasemalt ning vara kaitsmisse suhtutakse leebemalt. Sel aastal on Lääne-Virumaal toime pandud 11 kütusevargust, mis on võrreldes eelmise aastaga umbes samal tasemel.
Mullu tõstis statistikat vargajõuk, kes puuris paakidesse bensiini saamiseks auke.
Rakvere politseijaoskonna menetlusteenistuse vanema Key Paju sõnul varastatakse kütust enamasti veoautodest. „Kahel korral on varastatud ka metsatöömasinast ning ühel juhul on sõiduauto paak tühjaks imetud,“ lausus ta. „Selleks, et kütusele ligi pääseda, lõhutakse kas siis kütusepaagi lukk või kork.“
Ta lisas, et maakonnas pole kindlaid piirkondasid, kus toimub kõige enam kütusevargusi. „Vargusi pannakse toime üle maakonna, näiteks Haljalas, Kundas ja Tamsalus on registreeritud üks kütusevarguse juhtum; Kadrinas, Rakveres, Tapal ja Väike-Maarjas kaks,“ lisas menetlusteenistuse vanem.
Politsei sõnul pannakse vargusi toime pigem hämarasse kohta pargitud sõidukitest, seega on esmane soovitus sõiduk parkida valgustatud kohta ja võimalusel valvega parklasse. Veoautod võiksid seista lähestikku, kuna siis on paakidele raskem ligi pääseda. Avatud territooriumile, näiteks metsa jäetud traktori puhul on ainsaks võimaluseks järelejäänud kütus iga kord ise välja pumbata ja kaasa võtta.
Kütuseandur aitab
Teada on, et vargad kipuvad kütust võtma eelkõige ehitusobjektidel ja karjäärides seisvatest ekskavaatoritest ja koppadest või parklates tööpausidel olevatest veoautodest. Kuriteo tõkestamiseks oleks omanikel mõistlik paigaldada masinatele seadmed, mis kütusevargusest kohe märku annavad.
Tegemist on elektrooniliste anduritega, mis reageerivad kütuse kiirele vähenemisele. Turvafirma G4S kommunikatsioonijuht Reimo Raja ütles, et lisaks sõidukite positsioneerimisele ning jälgimisele on paljud firmad paigaldanud seadme, mis annab signaali varguse kohta.
„Meie juhtimiskeskus saab häireteate ja kohe saadetakse välja patrullauto. Sündmuskoht tuvastatakse GPSseadme abil, mis on paigaldatud masinale,“ rääkis Raja.
Ta tõi näitena juhtumi eelmise aasta augustist, kui kütusevarguse häiresignaal tuli ühelt kopalt. Sündmuskohale saabunud G4S patrull avastas lõhutud kütusekorgi ja omaniku hinnangul oli juba jõutud varastada poolsada liitrit kütust. Läheduses paikneva majutusasutuse juurest leidis turvapatrull kaks sõidukit, mille juures olidki täis kanistrid.
Politsei kutsub kõiki inimesi, kes märkavad sõidukite juures askeldamas kahtlaseid isikuid, olema tähelepanelikud ja võimalusel meelde jätma nende tundemärgid ning kohe helistama lühinumbrile 112.
Foto: Sündmuskohale kiirustades maha jäetud imemisvoolik (autor G4S)