Lääne-Viru maakonnaliinidel sõidavad uued Hansabussi gaasibussid
|Kui seni teenindas Lääne-Viru maakonnaliine Go Bus, siis riigihanke tulemusel teeb seda alates 13. juunist Hansabuss – sõidetakse 65 liinil kogu maakonnas, mille aastane maht on 3 miljonit eurot ja 3 miljonit liinikilomeetrit. Reisija jaoks muutub sõit uutes CNG gaasi tarbivates madalapõhjalistes bussides mugavamaks.
Katrin Uuspõld
Ühtlasi lisandub 250 väljumist, 8500 liinikilomeetrit päevas. Avatakse kaks uut liini: 36A Rakke-Rakvere ja 65A Laekvere-Rakvere ning korrigeeritud on varahommikune liini 64 Tapa-Aegviidu väljumine, et reisijad jõuaksid kenasti rongi peale.
Hansabussi juhatuse esimees Indrek Halliste ütles esmaspäeval Hansabussi Lääne-Viru maakonnaliinide alustamise üritusel, et äge tunne on olla suure ja ajaloolise sündmuse juures. „Seda ei juhtu väga tihti, et terve maakond ja linn muutuvad ühe aasta sees roheliseks ning busside kvaliteet tõuseb märgatavalt. Bussid on madalapõhjalised ning neisse saavad eakad ning kärudega inimesed hõlpsamini siseneda. Järjest rohkem roheliseks muutumine on harukordne. Kui paljudes kohtades räägitakse, et ükskord saame roheliseks, siis see maakond ja Rakvere linn saavad uhkusega käe püsti tõsta ja öelda, et meie tegime selle ära,“ rääkis Indrek Halliste.
Rakvere linnapea Triin Vareki sõnul on paljud linnaelanikud, eriti eakad, andnud tagasisidena teada, et uutesse bussidesse on mugav siseneda ja väljuda.
„Hea meel on näha, et maakond tuleb heade otsustega linnale järgi. Rakvere linnas on olnud suurepärane koostöö Hansabussiga pool aastat, meie inimesed on saanud uut teenust uutes bussides nautida ja nüüd laieneb see ka maakonna inimestele,“ rääkis Rakvere linnapea Triin Varek ning kutsus üles üha rohkem ühistransporti kasutama, sest uute busside näol on tegemist keskkonnasäästliku lahendusega.
Lääne-Virumaa maakonnaliinidel sõidavad surugaasil Iveco Crossway ja Feniksbus bussid, mille investeeringu orienteeruv kogumaht on 8 miljonit eurot. Bussides saab stopp-nupu abil enda väljumissoovist juhile teada anda, olemas on USB pistikud nutiseadmete laadimiseks ning saabuvast peatusest teavitatakse nii ekraanil peatuse nime kuvades, kui ka häälteavitusega.
Lisaks mugavusele ja keskkonnasäästule huvitab reisijaid ka pileti hind. Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse liiniplaneerija Katrin Hanko rääkis, et esialgu hinnamuutusi ei ole tulemas, küll valmistatakse maakonnaliinide puhul ette üleminekut tsoonipiletitele uuest aastast. „Siis võib juhtuda, et mõni sõit läheb kallimaks ja mõni sõit odavamaks kui praegune kilomeetripõhine sõit,“ rääkis Katrin Hanko ja lisas, et väga oluline on ka riigi dotatsiooni suurus. „Tsoonipiletite puhul on positiivne, et on võimalik sisse seada kuupilet. Kuupiletid saavad kindlasti olema soodsad ja tasuvad ära neile, kes tihti sõidavad,“ kommenteeris Hanko.
Samuti on Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus soovinud tema sõnul Lääne-Virumaal liinivõrku tihendada, kuid transpordiamet ei ole olnud nõus mahtu suurendama. „See tähendab, et liinivõrgu tihendamiseks me lisaraha ei saanud. Lääne-Virumaa kitsaskohad on vähesed õhtused väljumised, vähesed väljumised nädalavahetusel, eriti pühapäeval. Seda tuleks kindlasti parandada. Aga igal aastal me taotleme raha juurde, ära unustanud me seda ei ole,“ rääkis Hanko.
Hansabuss on turul olnud 26 aastat, pakkudes tellimusvedu, töötajate vedu, kooliõpilaste vedu ning avalikku liinivedu Eestis ja Lätis.
Mullu septembris sõlmis Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus riigihanke tulemusel Lääne-Viru maakonnaliinide teenindamiseks lepingu AS Hansabussiga. Lepingu teenindusperiood algas 13. juunist ja kestab kaheksa aastat.
Leping näeb ette, et liine teenindavad 40 sõidukit, kuid kümnekonna uue bussi saabumine Eestisse hilineb kuni paari kuu võrra tootjate tarneraskuste tõttu. Ükski liin siiski seetõttu teenindamata ei jää, mõnel liinil teenindavad seni ilma uute mugavusfunktsioonideta bussid.
Osaliselt muutusid 13. juunist ka sõiduplaanid. Väiksemaid muudatusi on pea kõikidel liinidel, reisijad saavad tutvuda sõiduplaanidega peatus.ee keskkonnas.