Lääne-Viru omavalitsused jätavad elektriautod endale
|Eelmise aasta viimasel päeval lõppes Sotsiaalministeeriumi ja omavalitsuse vahel sõlmitud elektriautode tasuta kasutamise leping. Tänaseks on valdav osa Lääne-Viru omavalitsusi sõlminud või sõlmimas lepingut, mille põhjal riik annab autod tasuta omavalitsuste omandisse ja nende kasutamine saab jätkuda.
Aivar Ojaperv
Viis aastat tagasi jagas riik omavalitsustele sotsiaaltöö tegemiseks laiali 390 elektriautot Mitsubishi i-MiEV. Nii mõnigi suhtus toona neisse autodesse skeptiliselt ja leidis, et pika talvega Eestisse need ei sobi, kuid kuigi ekspluateerimise käigus ilmnes mitmeid puudusi, soovib valdav osa omavalitsusi autode kasutamist jätkata.
Linnas tipp-topp auto
Kuulutaja küsitles pea kõiki Lääne-Viru omavalitsusjuhte ja selgus, et vaid Kunda linn tagastab oma kahest autost ühe, kõik maakonna sotsiaaltöötajate kasutuses olevad ülejäänud elektriautod jätkavad teenistust (andmed puuduvad Väike-Maarja valla kohta – toim.).
Miinusena tõid omavalitsusjuhid välja asjaolu, mis niigi teada: talvel on elektriauto läbisõit ühe laadimisega väike ja pahatihti tuleb läbisõitu suurendada mugavuse arvelt – kasutada ei saa salongikütet.
Plussiks on aga eelkõige sõidukilomeetri soodne hind, samuti ka asjaolu, et elektriautod saadi tasuta ja nende arvelt said või saavad omavalitsused oma muud autoparki vähendada.
„Linna jaoks on elektriauto tipp-topp värk,“ kinnitas Rakvere linnapea Mihkel Juhkami. „Meie oleme nendega väga rahul, kohe tõsiselt. Tallinnasse või Tartusse nendega ei sõida, aga selleks pole vajadustki. Sotsiaaltöötajad saavad linna vahel oma asjad aetud, pikemate sõitude tarbeks on alles ka tavamootoriga väikebuss. Meie sotsiaaltöötajad kasutavad elektriautosid valdavalt koduteeniduseks, viies hooldust vajavatele inimestele toitu jne. Varem pidi seda pahatihti jalgsi tegema.“
Rakvere linn sai riigilt tasuta 9 elektriautot ja soovib neid kõiki edasi kasutada. Üks auto vahetati välja, sest see hävis tulekahjus. „Meil endil kulusid polnud, auto oli kindlustatud ja see asendati,“ selgitas linnapea.
„Probleem tekib pigem siis, kui ühel halval päeval need autod n-ö otsa saavad,“ jätkas Juhkami. „Kuidas edasi? Mingit transporti on sotsiaaltöötajaile kindlasti tarvis, minimaalselt 4-5 autot, ja nende soetamine on kahtlemata kulu. Aga eks selle probleemiga tuleb tegeleda siis, kui see käes.“
Vinni vald jätab alles kõik neli elektriautot. „Nende kasutamine on igapidi kasulik ja soodus,“ kinnitas vallavanem Toomas Väinaste. „Eks nendega vaid valla piires sõidetakse ja minu teada pole teele jäädud.“
Pikkadeks sõitudeks ei sobi
Kadrina vallavanem Erich Petrovits polnud aga elektriautost vaimustuses. „Kuna tasuta anti, siis võtsime selle auto vastu, aga see on ka kõik,“ rääkis ta. „Sõidab siis nii kaua kui sõidab – mingit remonti me küll sellele valla raha eest tegema ei hakka. Kadrina tingimustes see auto end ei õigustanud. Juba Rakveres käimine on paras ettevõtmine. Meie sotsiaaltöötaja saaks oma seiklustest elektriautoga pika loo jutustada. Seega: kestab kaua kestab ja seejärel läheb vanarauda.“
Vähene läbisõit on probleemiks mujalgi. Ka Kunda loobus ühest autost just sel põhjusel. „Kui käigud olid pikemad, siis eeldas see pikemat planeerimist,“ märkis linnapea Kaido Veski. „Teine auto, mida kasutab linna hooldekodu, jääb siiski alles.“
Nagu mainitud, väheneb elektriauto läbisõit eriti talvel. „Mina andsin välja käskkirja, et talvekuudel võib meie sotsiaaltöötaja kasutada isiklikku sõiduautot ja kulud kompenseeritakse,“ lausus Laekvere vallavanem Aarne Laas. „Suvel leiab elektriauto taas kasutust, sest siis saab sellega asjad ilusti aetud.“
Alles jäävad ka kaks Haljala, üks Viru-Nigula, Rakke, Vihula ja Tapa ning kaks Tamsalu valla autot.
Rakvere, Sõmeru ja Rägavere vallaametnikud elektriautosid ei kasutanud.
Talvel võib elektriautoga hätta jääda, sest ühe laadimiskorraga on läbisõit väike. Foto: Katrin Kivi