Oleg Gross: tänu tipptasemel kesklaole saame alustada uute kaupluste avamise lainega
|AS OG Elektra keskladu sai suure laienduse ning katab nüüd koguni kahe hektari suuruse ala. Oluliselt suurem ning täisdigitaalsel süsteemil töötav ladu loob head võimalused nii sortimendi mitmekesistamiseks kui uute kaupluste rajamiseks. Tänavu on ettevõttel kavas avada vähemalt kuus Grossi Toidukaupade kauplust. Jaeketi omanik Oleg Gross rääkis uuendustest ja tulevikuplaanidest lähemalt.
Liisi Kanna
AS OG Elektra omaniku Oleg Grossi sõnul on ettevõtte laienemisplaanid sel aastal päris suured, sest eelmisel aastal uusi poode ei lisandunud. „Läbi 30 aasta ei ole niisugust aastat olnud, mil me ühtegi uut kauplust poleks avanud. Selles mõttes oli see väga vilets aasta,“ märkis Gross.
Küll aga on tegeletud keskuse tootmisüksuste ning kesklao laiendamisega. Täpsemalt suurenes OG Elektra ladu 4000 ruutmeetri võrra, varasemalt 1,6 hektarilt 2 hektari ehk 20 000 ruutmeetri suuruseks. Sellest omakorda 4000 ruutumeetrit moodustab jaheladu.
Ettevõtte omanik rääkis, et piimatööstused plaanivad lõpetada kaupluste viisi kauba laialiveo ning on valmis kauba tooma ainult kesklattu. „Piimatööstused lõpetavad selle nii või naa ära, küsimus on vaid, kui ruttu see toimub. Osa on meile sellest juba teatanud. Seepärast rajasime uude lattu ka uue suure külmalao – 1500 ruutmeetrit – kus hakkame võtma vastu piimatooteid ning ka nende logistikat ise korraldama,“ tõi Gross välja ühe aspekti, miks lao laiendamine oli hädavajalik.
Maailmatasemel ladu
Lisaks annab suurem laopind võimaluse kaubavalikut veelgi mitmekesistada. „Uue laoga seoses saime juurde tohutult aktiivkohtasid,“ rääkis ettevõtja, selgitades, et igal poeriiulis oleval kaubal peab olema ka laos oma kindel koht. „Nüüd kui tegime lao suuremaks, saame ka sortimenti järjest laiendada,“ kinnitas Gross, lisades, et kui mõnigi ostja veel kritiseerib kitsast sortimenti, siis paljuski oli asi just lao taga – laos polnud lihtsalt rohkemaks pinda.
Lisaks mastaabile võib välja tuua, et OG Elektra laienenud ladu töötab sada protsenti digitaalselt. „Saatelehti on üksnes nii palju, kui tarnijatelt kaubaga saadetakse. Meil mitte ühtegi paberkandjal saatelehte ei ole, kõik käib digitaalselt. Ikka täiesti maailmatasemel,“ avaldas Gross heameelt sedavõrd modernse lahenduse kasutuselevõtu üle.
Sellise digilahenduse juures on ka inimeksimuse võimalus minimaalne – arvuti paneb kõik paika, suunab töötaja õige riiuli juurde. Nii on tagatud ka näiteks see, et kaubad läheksid laost välja realiseerimiskuupäevade kaugusest lähtuvalt. „Inimene saab eksida, kui ta vägisi võtab vale asja, kuid programm annab kõik õiges järjekorras ette,“ rääkis Gross.
Kaasaegne lahendus on pälvinud tähelepanu ka põhjanaabrite soomlaste poolt. Mõni aeg tagasi käis OG Elektra laoga tutvumas Soome firma, Tammer-Tukku tööstuskaupluste lao delegatsioon. „Nad olid nii üllatunud, kui vägevalt on see lahendus tehtud,“ nentis Gross. Külalised olid huvitatud samalt tarkvaralahenduse pakkujalt teenuse tellimisest.
Uute kaupluste ehitus
Oleg Gross toonitas, et nüüd, kus keskust on sedavõrd edasi arendatud, saab ettevõte minna edasi uute kaupluste avamise lainega – varem poleks ladu ja keskus lihtsalt rohkemat vastu võtnud. „Sellise võimsa laoga saame n-ö uue lainega alustada. Tänavu teeme minimaalselt kuus kauplust ja järgmisel aastal umbes sama palju,“ märkis jaeketi omanik.
Praegu on ehituse faasis Kilingi-Nõmme, Antsla ja Avinurme kauplus, mis kõik peaksid uksed avama jaanipäeva paiku. Lisaks ehitatakse Roela kauplust, mis alustab tööd eeldatavasti suve lõpul. Lisaks hakatakse ehitama Kiisa ning Mustla kauplust, mis valmivad plaanide kohaselt hiljemalt jõuludeks. Gross avaldas lootust, et aasta lõpus läheb kaupluse ehitus lahti ka Sõmeru ristis Veskinurga kinnistul – praegu oodatakse heakskiitu detailplaneeringule.
Ehitushinnad ja konkurents
Gross tõdes, et kuus uut kauplust ühel aastal avada on päris palju, kuid seejuures peab arvestama, et möödunud aastal oli see number null. „Mis tagantjärgi oli ka selles mõttes õige, et ehitushinnad hüppasid kosmiliselt lakke, ehitajaid ei olnud. Eelmise aasta suveks tekkis selline anomaalia, et siis oleks olnud ka täielik rumalus ehitada,“ kirjeldas ettevõtja läinud aasta tingimusi.
„Praegu on selgelt kõik materjalide hinnad oluliselt kukkunud. Kui räägitakse suurest inflatsioonist, praegu veebruari inflatsioon oli väidetavalt 15 protsenti eelmise aastaga võrreldes, siis ehitusmaterjalide turul on selgelt hinnad kukkunud, kuskil 30 protsenti. Nii et ma ei tea, kust see 15 protsenti võetakse,“ mõtiskles Gross, lisades, et ka toidukaupade hindade puhul ta niisugust inflatsiooni ei tähelda.
Kuidas edeneb aga Rakvere kesklinna kõrghoone kavandamisega seonduv? „Detailplaneering on kinnitamata, sellepärast ei saa me veel midagi prognoosida,“ nentis Gross. „Siin ei ole kellegi pahatahtlikkust, aga bürokraatia ja asjaajamine võtab kõik nii pikalt aega,“ sõnas ta, selgitades, et tuleb saada paljude ametkondade kooskõlastused ning seejärel taotleda ehitusluba. Gross avaldas siiski lootust, et paari aasta jooksul saadakse ehitusluba ning võib töödega alustada.
Rääkides Rakverest, uurisime Oleg Grossilt ka, kuidas ta hindab Lidli Rakverre jõudmise võimalikku mõju. „Väike linn, selge, et ta võtab meilt midagi ära, ka töötajaid. Teadaolevalt meilt on küll ainult kaks inimest praegu Lidlisse läinud. Eks ta võtab ka teistest kettidest – peab ju oma meeskonna kokku saama,“ arutles OG Elektra omanik.
„Aga üldiselt ma ütleks ikkagi, et me ei karda väga midagi. Ta võtab küll mingi osa ära, aga meie oleme Eestis ikkagi vaieldamatult kõige tugevamad eestimaiste toiduainete müüjad, ja sealjuures ise suured sealiha kasvatajad. See pool on selline, millega Lidl meiega konkureerida ei saa. Oma kulinaaria, oma tootmine,” arvas Gross.
„Me oleme näinud teistes linnades, kuhu Lidl on tulnud, et see ei ole meid niimoodi sisse löönud,“ nentis Gross, tuues näiteks Jõhvi, kus Lidl asub Grossi Toidukaupadest linnulennult 300 meetri kaugusel, kuid see pole käivet mõjutanud. „Ma ei taha öelda, et Lidl midagi võtnud ei ole, kuid arusaadavalt siiski mitte,“ lisa ettevõtja. „Aga nad on kindlasti tugevad tegijad, suur ja võimas kett. See survestab toiduainete hindasid veel allapoole, nii palju kui keegi suudab, mis on tarbijale kasulik,“ tõi Gross välja uue tulija positiivset mõju ostjate seisukohast vaadatuna.