Rakvere Galerii tegi taas ajalugu

näitus ülle 2

Kui läinud sügisel tekitas furoori näitus „Pagulased”, siis mai algul sai klaasikunstniku ja galerii kuraatori Riho Hüti initsiatiivil teoks „Korruptsioon”.

Ülle Kask

 

Näituse avamisele saabunud külalisi ootas ees huvitav üllatus. Rakvere Galerii kuraator Riho Hütt ulatas igaühele väikese „nutsu”, jäljendades pistiseandmist. Loodetava krabiseva asemel oli aga ümbrikus kaart, millel reproduktsioon Paul Kondase maalist „Suplevad naised” ja Horatiuse tekst: „Tõde ja vale läksid koos ujuma. Mõlemad jätsid riided rannale. Vale tõusis esimesena veest välja ja võttis tõe riided endale. Kui tõde vargust märkas, otsustas ta, et ei saa riietuda vale riietesse. Sellest ajast peale on tõde olnud alasti ja vale liikunud ringi tõeks riietatuna.”

Avamisel kõnelenud MTÜ Rakvere Galerii juhatuse liige Raivo Riim nentis, et Eesti on korruptsiooniindeksi edetabelis 23.-25. kohal. Kõige korrumpeerunum riik on Põhja-Korea ning peaaegu korruptsioonivaba Taani. „See, mida peetakse ühes ühiskonnas korruptsiooniks, on teises ühiskonnas täiesti normaalne,” märkis Riim.

Ta luges ette ka Ühingu Korruptsioonivaba Eesti juhatuse liikme Tarmu Tammerki saadetud läkituse: „Oleme elevil, sest teie teete praegu Rakveres ajalugu. Ühingu Korruptsioonivaba Eesti andmetel ei ole Eestis seni korraldatud temaatilist kunstinäitust korruptsioonist. Teie olete esimesed, teie olete teerajajad.”

Kunstnikud pesevad musta raha

Klaasikunstnik Riho Hüti sõnul maalisid kunstnikud mitmel laupäeval akti, et saada korruptsiooni kujutamiseks inspiratsiooni, mida ilmestabki akt galerii seinal „Alasti tõde” ehk „Lõputa pikkadest linadest vaibal”.

Nii nagu igal korruptandil on oma arusaam tõest ja valest, on ka 17 näitusel üles astuvat kuntnikku kujutanud korruptsiooni ehk kõlberüüstet omal viisil.

„Nutsukuller”, „Korruptsioonivõrk”, „Niiditõmbaja” ja „(P)residendi (P)all” viitavad meetoditele, kuidas täiesti süüdimatult ja JOKK – skeeme kasutades on võimalik omakasupüüdlikel eesmärkidel raisata maksumaksja raha.

Installatsiooni „Mesinädalad mammonataristus” seirates võib korruptant avastada, et „meepoti” manu kätt sirutades jäävad talle pihku vaid surnud mesilinnukesed.

„Magus koht” – „Istumine omal vastutusel” lilleline paks toolikate oleks proovikiviks nii mõnelegi tagumiktunde tegevatele rahvaasemikele, kes enestele kuluhüvitisi määravad.

Originaalne leid on „Rahapesu pulber” – pesupulbripakend, millel ingliskeelne kiri: Money Laundering – cleans dirty money. Tõlkes: raha pesu – peseb musta raha.

Pintsli ja kirvega pistisepoliitika vastu

Installatsiooni „Korruptandid ahju” kesksel kohal on pakku löödud kirves. Ümberringi vedelevad vanad ajalehed, muuhulgas ka Postimehes ilmunud lugu „Korruptsioonikirves endise võrdõigusvoliniku kohal”. Teose sõnum ongi, et kirvega tuleb rääkida kirve keeles.

Maal „Midagi on mäda”, kus punapõsksete õunte keskel on üks ubin mädanema läinud, näitab, et miski on mäda ka Eesti riigis kui parafraseerida Taani prints Hamletit.

NäituselKorruptsioon” eksponeerivad oma loomingut Urmas Uustal, Maila Merilo, Ivo Ridalaan, Margit Kaare, Rein Veskus, Vello Lillemets, Mari Riina Rist, Jüri Jürna, Riho Hütt, Teet Suur, Hallan Kivisaar, Ülle Kask, Ain Seeblum, Maimu Seeblum, Jüri Undusk ja Jüri Runnel, Suokass.

 

Väljatõste

Korruptsioon on altkäemaksu võtmine, ametiisikute äraostetavus, pistisepoliitika ja kõlbeline laostumus. Keeleteadlane Helju Vals on soovitanud aga võõrsõna „korruptsioon” asemel kasutada Jaan Tõnissoni välja pakutud ja omaaegses Postimehes kasutatud sõna „kõlberüüste”. Vals on öelnud: „Kõlberüüste toob armutult päikesevalgusse tõe, mis võõrsõnade ähmasuses jääb varjatuks. Kõnealusel juhtumil saab nähtavaks see koledus, milles me elame. Meid rüüstatakse. Mina, sina, meie langeme iga päev korruptsiooni, see tähendab rüüste ohvriks.”

  1. mail avati Rakvere Galeriis näitus „Korruptsioon”, mida saab külastada 4. juunini. Foto: Ülle Kask