Rakvere Teatris saab kaeda eripalgelisi näitusi
|Teatrikohvikus on võimalus näha teatrikunsti visuaaltehnoloogia õppekava X ja XI lennu dekoraator-butafoori ja lavastuskorralduse eriala üliõpilaste tööde näitust.
Papjeemašee tehnikas teostatud commedia dell´arte ja loomamaskide autorid valmistasid need butafooria aine erialatundides Vanemuise teatri kunstnik-butafoori Terje Kiho juhendamisel. Butafoorsed pildiraamid on loodud Eero Ehala eestvedamisel.
Teatris pole miski see, mis näib. Laval näeme isesugust maailma, kus tegelased pole need, kes nad tegelikult on, inimestevahelised suhted on väljamõeldud, seinad on püsti pandud vineerist ja tekstiilist ning esemed on valmistatud tont teab millest. Puhas butafooria näeb välja nagu päris materjal ja kogu seda loovtehniliste töötajate kätetööd võimendab maagiline teatrivalgus.
Fuajees üleval olev Krista Simsoni näitus „Agul“ jääb avatuks 30. novembrini. „Agulid on minu jaoks alati väga tähtsad olnud: lapsepõlv Kundas, Tapa lasteaed, keskkool Kohtla-Järvel. Mida aeg edasi, seda suuremaks muutusid agulid, millega kokku puutusin,“ tutvustas autor oma näitust.
„Rakvere on minu jaoks tähtis minu esimese kooli ja ka Rakvere Teatri pärast, kus väga palju käidud sai. Järgmine kool oli Kohtla-Järvel, Tallinnas õppisin ülikoolis kõigepealt eesti keelt ja siis ERKI-s graafikat. Praegu olen seotud Tartu Ülikooliga oma semiootika doktorantuuriõpingute kaudu,“ jätkas ta.
„Selle näituse n-ö põhiosa moodustavad segatehnikas pildid. Taoline tehnika sai tegelikult alguse minu kiindumusest linoollõike vastu,“ märkis kunstnik.
„Eredad värvilised pinnad on minu jaoks lummavad ja tähenduslikud – siinsete piltide puhul on värvilised pinnad digiprinditud, mitte linoolilt trükitud, sest formaat, mida kõrgtrükipress võimaldab, seab oma piirangud. Neile pindadele lisandub kas siis maaliline joonistus või joonistuslik maal, mis ei ole iseseisev, vaid on koos värvipindadega kavandatud ja neist lahutamatu,“ jätkas Simson.
„Ja siit tagasi aguli juurde – enamuse selle näituse piltide teemaks ongi agul: agul oma karakterite, oma tempo ja oma eripärase poeesiaga.“
Rakvere Teatri väikese maja kohvikus 11. novembrini avatud oleva Ly Lestbergi fotonäituse tööd on pildistatud läbi kahe kevade tema kodu lähedal Tallinna Siselinna kalmistul. Kunstniku jaoks polnud fookuses mitte niivõrd seal kasvavate puude ilu, vaid nende võitlus oma elu õiguse eest, elu jõud. Nagu inimestel, nii on ka igal puul oma saatus.
Näitusekülastajale jääb aga alati õigus tunnetada iga fotot eraldi, pildipaarina või kogu ruumi tervikuna. Kui sellisesse reaalsusesse süveneda, siis võib tekkida alateadvusesse igasuguseid allusioone. Nii saab neid pilte võtta omamoodi mõistulugudena, mis aastakümnete vältel on kalmistul juhtunud – nii mõndagi traagilist, ülevat, kummalist, isegi naljakat.
Kuulutaja
Papjeemašee tehnikas maskid valmistati butafooria aine erialatundides.
Foto: Rakvere Teater