Rakveres näeb sel hooajal üheksat esietendust

dsc_0072

Rakvere teatri hooaja avapauk toimus 9. septembril, mil linna keskväljakul peeti maha uuslavastuste mõõduvõtt.

Liisi Kanna

Sel, 77. hooajal mängitakse üheksat esietenduvat lavastust. Hooaja avaüritusel esindas igat uuslavastust keegi trupist ning omavahel võisteldi mängulistel aladel, mis ühel või teisel moel mõnd tulevast lavastust iseloomustasid.

Rakvere teatri kunstilise juhi, üritust kohapeal koordineerinud Üllar Saaremäe sõnul oli ettevõtmise mõte veidi irooniline: „Kriitikud tihtilugu hindavad lavastusi ja võrdlevad neid üksteisega, annavad neile justkui sportlikus kriteeriumis mõõdupuid, et üks on parem kui teine. Me otsustasime, et selgitame parima lavastuse välja enne veel, kui ükski neist esietendunud on.“

Teatri töötajatel on hooajaks valmistumisel käed-jalad tööd täis. „Töö läks täie hooga lahti alates 22. augustist, kui puhkus lõppes. Proovisaalis on kolm lavastust – „Thijl Ulenspiegel“, „Somnambuul“ ja „Astuge edasi!“,“ rääkis Saaremäe.

Tema sõnul leidub uue hooaja mängukavas igaühele meelepärast. „Kui vaatan meie kokku pandud repertuaari, siis tegelikult kõige õigem oleks iseloomustada seda nõnda: kõigile midagi, ja kõigile midagi kvaliteetset!“

Vaatamist on nii lastele, noortele, muusikalisõpradele kui tõsisema teatri austajatele. Leidub nii esietenduvat dramaturgiat kui ka maailmaklassikat.

„Laias laastus järgime endi pealisülesannet, milleks Rakvere teater on ellu kutsutud ja miks me oleme ka ellu jäänud. Me sõidame väga palju ringi ja mängime repertuaari mõttes ühest äärest teise,“ võttis Saaremäe eelseisva hooaja kokku.

Pilguheit uuslavastustele

Ehkki uuslavastusi on tulemas üheksa, toimusid hooaja avaüritusel võistlused seitsmel alal. Esimese ülesandena pidid osalejad mõõgaga õhupalli purustama. See viitas Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia 11. lennu diplomilavastusele „Thijl Ulenspiegel“, mis on ka esimesena publiku ette jõudev esietendus sel hooajal.

Thijl Ulenspiegel on Belgia suurteose kangelane, nii nagu meil Kalevipoeg. Lugu jutustab ringihulkuva narri käikudest. Lavalt ei puudu tantsud, laulud ega ka mõõgavõitlus.

Lavastuses teeb kaasa terve kursus. Tüki lavastajaks olev Saaremäe kirjeldas koostööd koolilõpetajatega: „Kõige suurem erinevus on see, et professionaalsel näitlejal on oskused ja teadmised, kuidas üht või teist asja teha, nendel on õhin ja emotsioon. See on väga hea, sest et kui ei ole õhinat ja emotsiooni, siis ei ole võimalik ka õpetada.“

Järgmise uuslavastuse, „Somnambuuli“ iseloomustavaks ülesandeks oli kummiku heitmine. Etendus ise põhineb Madis Kõivu ja Sulev Keeduse stsenaariumil, viimane teeb seejuures teatris esmalavastuse.

Pikimate, selg ees tehtud sammude võistlus viitas etendusele „Astuge edasi!“. „Loodan, et see mängib sama kaua kui „Täismäng“,“ lõi Saaremäe seda tükki tutvustades põnevust.

Teatri jõululavastus „Lärmisepa tänava Lota“ pani proovile osalejate oskused hüppenööriga hüppamisel. Ühtlasi kogus just selle uuslavastuse esindaja Getter Meresmaa sportlikul mõõduvõtul kokku kõige enam punkte.

Internetipõhist lavastust „See kõik on tema“ iseloomustava ülesande täitmisel oli oma roll ka publikul. Nimelt pidid osalejad leidma vaatajaskonnast internetiühendusega nutitelefoni omava inimese ning võistu selfie´sid postitama.

Lavatüki „Gravitatsioon“ tunnusülesandena küsiti esindajatelt meteoriiditeemaline viktoriiniküsimus. Nimelt räägib etendus sellest, mis saab siis, kui meteoriit vanadekodu tabab.

Viimaks kandsid osalejad võidu apelsini supilusikal. See viitas etendusele „Kellevärgiga apelsin“, millest saab  järgmise aasta suvelavastus.

Uuslavastustest ootavad publikut sel hooajal ees ka „Küllus“ ning „Võllamehed“.

Avalikud üritused

Rakvere teatri turundusspetsialist Laila Talunik nentis, et linnarahvas soovib teatrit n-ö endi keskel näha. „Tänagi avaldasid inimesed heameelt, et toimumispaigaks teatrihoovi asemel keskväljak valitud on,“ rääkis Talunik.

„Loodan, et sellised ürituse lähendavad ka meie maja inimesi. Muidu käib töö n-ö sektsioonides. Sellised asjad annavad põhjust jälle koos tulla ja teha. Loodan, et see annab midagi positiivset organisatsiooni sisemisele kultuurile,“ jätkas ta.

Taluniku sõnul kaalutakse avaliku ürituse korraldamist tavaliselt hooaja avamisel ja lõpetamisel ning teatri sünnipäeval. Lahedate sündmuste väljamõtlemine on aga tiimitöö ning konkreetse idee autorit on turundusspetsialisti sõnul raske välja tuua. „Tihtipeale mõtlen tagantjärele, et kes küll päriselt selle asja välja mõtles, ja enam ei mäletagi,“ sõnas ta ning lisas, et need on ideede omavahelise ping-pongitamise tulemus.

dsc_0076dsc_0133dsc_0147dsc_0196