TARBIJA, PANE TÄHELE: kui palju maksab telefonikõne tegelikult?
|35aastane Tiiu otsustas optimeerida oma igapäevaseid kulusid ja selle käigus vaatas ta muuhulgas üle ka mobiilioperaatorite paketipõhised hinnad. Parima pakkumisena sai tai Elisast 2eurose paketi, mis sisaldab 1000 kõneminutit.
Katrin Kivi
„Mul oli vaja helistada Haigekassasse ja uurida, kuidas täpselt on asjalood rasedate ja ravikindlustusega,“ rääkis Tiiu. „Puhtjuhuslikult logisin end pärast kõnet Elisa iseteenindusse ja vaatasin kõnesaldost, et kõne kestis 5,45 minutit ning selle maksumuseks oli märgitud 1,34 eurot. Omast arust on mul 1000-minutiline pakett ja Haigekassa infoliini pidasin ma tervest mõistusest lähtuvalt tasuta infoliiniks.“
„Helistasin tarbijakaitsesse,“ jätkas ta, „sest mitte kusagilt polnud välja lugeda, et tegemist on tasulise liiniga.“ Infotelefon 16363 on muide ka ainus telefoninumber, mida Haigekassa oma kodulehel avalikult eksponeerib.
Selgub, et Haigekassa osutabki oma teenust tasuta ehk tema ei teeni infotelefonile 16363 vastates midagi. Kõnealuse tasu kasseeris enda arvele hoopis telefonioperaator.
„Eritariifsete numbritele helistamine või sõnumite saatmine on reguleeritud eraldi hinnakirja alusel ning neid kõnesid ei arvestata tasuta kõneaja hulka,“ kommenteeris Elisa suhtekorraldusjuht Marika lühidalt. (Kuulutaja saatis probleemile lahendust otsides Elisasse e-kirja, sellele vastanud suhtekorraldaja ei pidanud vajalikuks oma perenime avalikustada – toim.)
Kuidas käsitlevad seda teemat teised mobiilioperaatorid?
Eesti Telekomi (kaubamärgid EMT ja Elion) meediasuhete juht Raigo Neudorfi selgitas, et Eestis on avatud terve rida erinevaid kõneteenuse numbreid, millele helistamisel kehtivad eritariifid.
Kõneteenusnumbrid on:
3-5kohalised lühinumbrid kujul 11x – 19xxx. Helistamise hind sõltub teenuse osutaja otsusest; kehtida võib tavahind, eritariif või on helistamine tasuta.
800-teenusnumbrid kujul 8002xxx – 8009xxx või 10-11kohalised rahvusvahelised 800ga algavad numbrid – helistamine tasuta (näiteks kasutavad selliseid numbreid pangad – toim.).
900-teenusnumber kujul 900xxxx – 9009xxx – helistamine eritariifiga.
Neudorf rõhutas, et Eesti Telekomi veebilehel on kõnepakettide hinnastamise tingimustes sellele tähelepanu juhitud, et pakettide kuutasus sisalduva kõnemahu hulka ei arvestata kõnesid erihinnastusega võrkudesse ja kõneteenusnumbritele.
Lisaks selgitas Neudorf, et kuna Eesti Telekom (EMT ja Elion) on kõneside vahendaja, vastutab teenuse osutaja teenusnumbritel pakutava teenuse kvaliteedi ja sisu eest, kaasa arvatud pakutavast teenusest ja eritariifist teavitamine.
Haigekassa infotelefonil 16363 (välisriigist +372 669 6630) helistades kehtib operaatori hinnakirjapõhine tariif. Liini info on kirjas tegelikult ka haigekassa kodulehel https://www.haigekassa.ee/et/haigekassa/meie, aga kas kasutajad selle ka üles leiavad? Suurelt reklaamitud infotelefoni numbri kõrval selline info aga puudub.
Perearsti nõuandeliin 1220 annab nõu meditsiinilistes küsimustes. Ka seda nõuandeliini rahastab Haigekassa.
Lauatelefonilt helistades on helistaja jaoks esimesed 5 minutit tasuta (välja arvatud Starmani ja Tele2 võrgust, kust helistades on kõne kohe tasuline.). Mobiiltelefonilt helistades tasub helistaja „paketipõhise hinna“ – nii seisab mustvalgel Haigekassast saadetud vastuses ja nii informeerib ka naishääl kõne alguses.
Tegelikult tuleb seda mõista ilmselt kui „minutipõhist hinda“, sest nagu käesolevast artiklist selgub, pole „paketipõhine 1000 minutit 2 euro eest“ ja helistamine lühinumbrile üks ja sama asi. Kuulutaja tegi ka vastava katse ning 15sekundilise kõne eest lisandus meie paketipõhisele telefoniarvele 5 senti.