Uuest aastast plaanitakse Lääne-Virumaal ühistranspordis uut piletisüsteemi
|Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus plaanib sarnaselt Harjumaale uuest aastast tsoonipiletitele üle minna ka Lääne-Virumaal. Lääne-Virumaa Ühisomavalitsuste Liidule plaani tutvustades tõi Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse arendusspetsialist Jaana Liländer-Koppel tsoonisüsteemi plussidena välja selgesti mõistetavuse ning rahalise võidu kuupiletiga sõitjate puhul.
Katrin Uuspõld
Tsoonipõhise ühistranspordiga saab üksikpiletiga sõita tsooni sees – kui tunni aja jooksul istutakse sama tsooni sees ümber teisele bussile, siis kehtib ka sama pilet. „Kõige suurem hinnavõit on neil, kes tahavad ühe tsooni piires kaugemalt keskusesse sõita,“ märkis Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse arendusspetsialist Liländer-Koppel ja nentis, et paraku on küll liinivõrk praegu hõre.
Kel igapäevaseid sõite ühistranspordiga, neil tasuks rahaliselt ära aga kuupilet, mille hinnaks plaanitakse ligikaudu 20 eurot – kuupiletiga saab sõita üle maakonna kõigil Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse liinidel. Tsoonid on paika pandud inimeste liikumist ning olemasolevat ühistranspordivõrku silmas pidades. Näiteks tsoon Viru 1 hõlmab Lääne-Viru maakonnakeskust Rakveret ja selle lähiümbrust.
Väike-Maarja vallavanem Indrek Kesküla tõstatas küsimuse, miks Väike-Maarja vald jääb kahte tsooni ning ühest valla otsast vallakeskusesse sõitmisel tuleb inimesel osta kahe tsooni pilet.
„Enamik valdasid ei asu ühes tsoonis. Lääne-Virumaad on väga keeruline tsoneerida, sest siin on keeruline liinivõrk,“ märkis Liländer-Koppel ja viitas, et võrreldes praegusega võib juhusõitja jaoks üksikpilet küll veidi kallineda, aga igapäevasele sõitjale isegi mitut tsooni läbides olla tulevikus kuupiletiga soodsam.
„Tsoonipiletid annavad võimaluse Elroniga ja ka Rakvere linnaga ühise piletitoote loomiseks. Praegu sellist kokkulepet olemas ei ole. Aasta lõpus on selgem, kas ühised tooted on võimalik luua koos tsoonidega või võtab kokkulepetele jõudmine veidi kauem aega,“ selgitas Liländer-Koppel.
Tsoonipiletid on Eestis praegu kasutusel vaid Harjumaal, lähimatest piirkondadest tõi Liländer-Koppel näiteks Helsingi regiooni.
„Üksikpiletite hinnastamine leiab aset sügisel. Hinnakujunduse juures arvestatakse, et Harjumaa hinnatase jääb veidi kõrgem kui teistes Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse haldusalas olevates maakondades,“ ütles Liländer-Koppel.
Põhja-Eesti ühistranspordikeskuse arendusosakonna juhataja Terje Villem tõi välja, et viimastel kuudel on ühistranspordi kasutajate arv tõusnud. „Alates märtsist on kiire sõitjate arvu kasv, eriti Harju- ja Raplamaal, aga ka Lääne-Virumaal on sõitjate arv taastumas covidi piirangute kadumise ja kütusehinna tõusu tõttu,“ rääkis Villemi.