Väike-Maarja Puit areneb vastavalt inimeste ootustele
|
Väike-Maarja Puit alustas tegevus juba 1997. aastal. Kui esialgu toimetati üksnes saematerjaliga, siis praeguseks on ettevõte mitmel suunal laienenud. Firma üks juhte Andres Aksel rääkis, kuidas arengud toimunud on ning mida praegu klientidele pakutakse.
Liisi Kanna
Väike-Maarja Puidu (ärinimega OÜ Aksel VA) üks juht Andres Aksel meenutas, et ettevõte sai alguse, kui tema isa Väike-Maarja vana KEK-i saekaatris toimetama asus.
„Algul lõigatigi palki ja hiljem lisandus puidust kaubaaluste tegemine. Praegu juhime ettevõtet koos vend Indrekuga, tema tegeleb rohkem saematerjaliga ja mina pelleti-briketiga, isa veedab pensionipõlve. Ma täpselt ei mäletagi, millal me vennaga sinna sattusime. Indrek on pikalt isaga tegutsenud, mina käisin vahepeal ära ja tulin 2017. aastal välismaalt tagasi. Ning siis kohe algaski niisugune suurem muudatuste aeg – hakkasime arendama. Investeeringuid tegema – vanad raamsaed välja, uued ketassaed sisse, uued pingid,“ kirjeldas Aksel, lisades, et sel ajal võeti kasutusele ka nimi Väike-Maarja Puit, et inimestel oleks lihtsam seostada.
Plaaniks oli luua korralik ja viisakas saekaater koos ümbruse ja hoonetega. „Et inimestel oleks ikka soov siia tulla, mitte kuhugi mudaauku,“ nentis ettevõtja. „Saime Leader programmi projektiga ümbruse asfalteeritud. Ja siis tekkis mul idee teha ka telkhall, sarnaselt Puumarketile,“ sõnas Andres Aksel. „Inimesed tänapäeval tahavad, et sul oleks varju all kõik asjad olemas ja saaks aasta läbi puitu. Et see ei oleks õues, ei vedeleks lumehanges või päikse käes,“ selgitas ettevõtte juht.
Järgmiseks ideeks sai puidust kaubaaluste valmistamine. „Saetööstus – me peame kõik ära kasutama,“ selgitas ta aluste tegemise üht põhjust. Kaubaalused lähevad üldjoontes ettevõtetele. „Metalliga tegelevad ettevõtted, graanulitehased jne. Praegu valmistame neid Graanul Investi grupi firmadele, aga suurematest ettevõtetest tegime pikalt koostööd ka Stora Enso Näpi tehasega, kuni see suleti. Samuti Saint-Gobaini Arvavete tehasega, Estonian Celliga. Eks algul on raske väiksel firmal võita suurte tehase usaldust, aga pikapeale oleme selle saavutanud,“ rääkis Aksel.
„Eraisikud ostavad kaubaaluseid suhteliselt vähe, aga vahepeal oli näiteks populaarne valmistada neist välimööblit,“ lisas ta.
Aluseid Stora Enso tehasesse vedades tekkis aga järgmine idee. „Auto sõitis sinna alustega ja mõtlesin, et võtaks siis tagasi sõiduks pelleti ka peale. Nii sai alguse pelleti ja briketi müük,“ jätkas ettevõtte juht.
Kogu aeg valikus olnud saematerjalile – laudadele ja prussidele – lisandus nüüd uus müügiartikkel. „Äsja võtsime veel müügile kalibreeritud höövelmaterjali. Vastavalt klientide soovidele oleme laiendanud valikut,“ sõnas Aksel.
Kojuvedu ja drive-in
Just inimeste soovidest ja eelistustest püüavadki Väike-Maarja Puidu tegijad lähtuda. Aga kuidas need aastate jooksul muutunud on?
Ühe asjana tõigi puiduettevõtte juht välja, et tänapäeval toimub aktiivne ehitamine aastaringselt – ehituspuitu soovitakse osta ka talvel. „Vanasti lõigati talvel põhiliselt materjali ette, et siis suvel müüa. Aga nüüd käib ehitus aasta läbi,“ sõnas Aksel.
Märgatavaks muutuseks klientide soovides on ka kojuveo nõudlus. „Nii eraisikutele kui ettevõtetele tuleb nüüd kaup ikka koju viia. Mugavus maksab. Teeme ka briketi ja pelleti kojuvedu. Aga kes tahab, tuleb kohapeale ja meil on drive-in süsteem – saab osta pakikaupa, kümne pakiga jne. Kuid kes soovib alusega, siis viime koju. Kes soovib rekaga, viime ka kohale. Siin käib siis jutt juba suurematest ettevõtetest,“ rääkis Aksel, kuidas kaupa kohale toimetatakse.
Andres Aksel käib ka ise kaupu koju vedamas ning see on tema sõnul väga vahva töö. „Sattud huvitavatesse kohtadesse, kuhu pole enne juhtunud. Ja väga palju saab suhelda,“ rääkis ta naerdes. „Üksikud inimesed siin maakohtades tahavad ikka pikemalt juttu puhuda. Ja see suvi ma ei teagi kui palju mulle anti õunu ja mett kaasa – sellised aastavarud!“ jagas ta toredaid kogemusi.
Küll aga annab mehes sõnul tunda, et inimestel on ostujõud siiski veidi langenud. „Viimasel ajal hakkab just maakohtades silma, et inimestel on keerulisem. Aga me pole kedagi hätta jätnud – püsiklientidele oleme vahel võimaldanud veidi hiljem maksta,“ rääkis Aksel.
„Meil ongi põhimõtteks personaalne lähenemine, kiire tarne ning katsume inimestele ikkagi soodsat hinda pakkuda,“ lisas ettevõtte juht.
Muutlikud olud majanduses
Kuidas aga puiduettevõttel majanduslikult üleüldse praegu läheb? „Eks praegu on puidu turul langusaeg. Aga koroona-ajal läks asi teistpidi päris hulluks, kui inimesed jäid koju ja hakkasid ehitama. Seejärel tuli sõda ka peale, siis lõi kõik energia- ja puiduhinnad nii üles. Igasugu huvitavaid aegu oli. 2021 hakkasin müüma pelletit ja briketti ning siis kohe sattusingi sinna tsentrifuugi, kus läksid hinnad nii üles ja ei olnud midagi saada ka. Pidid kogu aeg kombineerima, kuidas saada. Need olid tõususaastad, praegu on langusaastad. Kui puidu hind läks üles, eks siis teenisime seda puhvrit, nüüd on jälle raskemad ajad. Juba pikalt on puidusektoris madalseis olnud,“ kirjeldas Aksel viimase viie aasta muutlikke olusid.
„Aga eks ettevõtte mõte on olla võimalikult efektiivne, niisiis ongi pidevalt investeeritud, et võimalikult palju tööd efektiivistada. Hoida kulud madalal,“ jätkas ta.
„Ütleme nii, et ettevõte on nii pikalt tegutsenud, oleme igasugu kriisisid üle elanud. Tuleb realistlikult tegutseda. Ei saa üle ka investeerida, alati peab olema mingi tagavara. Loodetavasti nüüd ikkagi läheb vaikselt paremaks, aga eks ole näha. Tuleb ju käibemaksu tõus, eks näis, kuidas see mõjutab,“ mõtiskles mees tuleviku üle.
Valdkonda mõjutavaid tegureid loetledes nentis ta, et olnud on ka soe talv, mille tõttu võib puidu varumine kehvaks jääda, siis tekkib toormega probleem. Belleti ja briketi tehastes on jällegi tootmine väga energiamahukas – kui elektri hind on üleval, siis peavad nad oma kuludele otsa vaatama, kas tasub toota. Ega sedagi tea, mis pärast selle nädalalõpu desünkroniseerimist edasi saab. „Kui niisuguseid asju ette teaks, kuhu suunda asjad liiguvad, siis oleks elus lihtne. Aga meie peame kogu aeg ette mõelda püüdma,“ sõnas ettevõtja muiates.
Sõbrakuu kampaania
Küll aga on täpselt teada, et Väike-Maarja Puidul käib veebruaris sooduskampaania. „Täname kõiki kliente usalduse eest ja sel puhul on meil sõbrakuul eripakkumine – Väike-Maarjast 30 kilomeetri raadiuses on neile, kes ostavad aluse briketti või pelletit, tasuta transport. Ehk siis kojuvedu tasuta!“ kutsus Andres Aksel kõiki, kel küttematerjali varud lõppemas, neid just nüüd täiendama. Rohkem infot ettevõtte ja pakkumiste kohta leiate Facebooki lehelt Väike-Maarja Puit või veebiaadressilt www.vmpuit.ee.